In het kort
-
Techniek
De V10 is een sterk verbeterde versie van de motor uit de Gallardo en maakt gebruik van Audi’s dubbele injectie, die zowel het vermogen als de uitstoot verbetert. Het is een krachtbron die van aanpakken weet, met bakken karakter bij hoge toeren. De klank blijft niet achter, want de uitlaat jankt zoals die van een racewagen. Je krijgt er maar niet genoeg van, vooral niet met de versnellingsbak met dubbele koppeling die veel overtuigender en efficiënter is dan de oude e-Gear.
-
Wegligging
Dit monster rijdt zuiver en snedig en vertoont een foutloze trekkracht dankzij de combinatie van vierwielaan- drijving en een sperdifferentieel achteraan. Helaas is dat differentieel erg sterk afgesteld, zodat de koppeloverdracht van de vierwielaandrijving soms brutaal verloopt. Tenzij je eerst de achterkant ‘zet’ bij het aansnijden van een bocht, twijfelt de Huracan daardoor tussen overen onderstuur. Een beetje spijtig, zelfs al biedt de auto absoluut veel plezier en stabiliteit.
-
Veiligheid
De Huracan is uitgerust met al het noodzakelijke qua airbags en zijn stabiliteitscontrole (die uiteraard in meerdere stappen uitschakelbaar is) kwijt zich uitstekend van zijn taak. Natuurlijk beschik je niet over de jongste gadgets ter zake, maar een kniesoor die daarom maalt wanneer het om een dergelijke sportieveling gaat. De vierwielaandrijving is vooral afgesteld om deze geweldenaar zo geruststellend mogelijk te laten rijden in het alledaagse verkeer.
-
Comfort
Met de (optionele) adaptieve schokdemping kan de Huracan een verbluffend werkingscomfort behouden voor een zo radicale auto, een opmerking die ook geldt voor de stoelen met hun voorbeeldige comfort en ondersteuning. De geluiddemping valt uiteraard wat licht uit, maar dat is hier net een voordeel: zo kun je de motor beter horen ademen. De rijhouding is net zoals de afwerking voorbeeldig en de automatische klimaatregeling is standaard.
-
Praktische kant
Je koopt natuurlijk geen Huracan om ermee op vakantie te vertrekken. Toch hadden we een iets grotere koffer voorin op prijs gesteld (110 liter is even weinig als in de Gallardo), zodat je er toch op zijn minst mee op weekend zou kunnen vertrekken. Dat zou wel eens krap kunnen worden, ook al omdat je geen tas achter de voorstoelen kunt wegbergen, zoals in een Porsche 911. Bergvakken zijn sowieso schaars. Uiteraard kost instappen enige moeite.
-
Budget
Heeft het eigenlijk zin om over het budget te praten op dit prijsniveau? Ongetwijfeld niet zozeer, maar goed. De Huracan past zijn tarieven aan die van de Porsche 911 Turbo S aan, maar een McLaren 650S kost nog een paar duizenden euro’s meer. De standaarduitrusting is echter niet bijster uitgebreid, zodat enkele opties bijna onmisbaar zijn. Goed om te weten is dat Lamborghini de mogelijkheid biedt om de algemene garantie (tegen betaling uiteraard) uit te breiden tot vijf jaar.
Met zijn look van een stealth-bommenwerper is de Lamborghini Huracan een formidabel oorlogswapen en een glansrijke opvolger voor de Gallardo. Het tot 610 pk opgevoerde vermogen van de machtige 5.2-V10 is hier perfect bruik- baar, terwijl de nieuwkomer een flinke trap hoger staat qua efficiëntie (versnellingsbak met dubbele koppeling), wegligging (adaptieve schokdemping) en precisie. Onze enige kleine teleurstelling is dat het rijgedrag naar onze mening niet het beste haalt uit de Haldex-koppeling, die iets te brutaal ingrijpt. Daardoor wordt de exuberantie van deze magnifieke Italiaan wat verstoord. Maar zelfs zo is hij al onweerstaanbaar...