In het kort
-
Techniek
We herinneren ons nog dat de Mercedes ML de eerste in zijn soort was met een viercilinder-diesel in de neus (in 2012). Zijn opvolger, de GLE, blijft trouw aan die keuze, met de 2.1 die hier 204 pk en 500 Nm ontwikkelt. Die is opmerkelijk soepel en profiteert van de spreiding van de nieuwe 9G-Tronic-versnellingsbak (standaard) om zoveel mogelijk in zijn comfortzone te werken, die al begint bij ongeveer 1.500 o/m. Het rijgemak is in ieder geval van de partij.
-
Wegligging
Standaard rust de GLE steeds op een ‘klassieke’ passieve ophanging, maar je kunt als optie (voor 2.110 euro) kiezen voor luchtveren en gestuurde schokdempers (Airmatic). Daarmee wordt het compromis comfort-weggedrag soeverein en zweeft de auto letterlijk over de weg zonder je daarom zeeziek te maken. In bochten houdt hij zich met brio overeind, terwijl de 4Matic-aandrijving (die je kunt weglaten op de 250 d) een foutloze trekkracht garandeert.
-
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting staat op het niveau van Mercedes’ reputatie. De GLE krijgt standaard bijvoorbeeld vier paar airbags – frontaal en zijdelings voorin, gordijnkussens voor- en achterin en knieairbags – en kan daar zelfs nog een vijfde duo aan toevoegen om de borstkas van de buitenste passagiers achterin te beschermen (420 euro). De klassieke snelheidsregelaar en -begrenzer is ook standaard, maar de afstandsradar niet (1.191 euro). Ook een spoorassistent en dodehoekcontrole zijn verkrijgbaar (elk voor 555 euro).
-
Comfort
We zeiden het al, de optionele luchtveren vergroten het rijcomfort gevoelig. Maar de GLE heeft nog andere troeven, te beginnen bij een ruim interieur, dat goed is ingedeeld, foutloos afgewerkt en erg goed gedempt... tenzij misschien tegen het lawaai (vooral na een koudstart) en de trillingen van de viercilinder-diesel, die het moeilijk heeft om verfijnd te blijven. Het zitcomfort is ook opmerkelijk, op alle plaatsen, maar upgrades zijn zoals altijd verkrijgbaar: verwarming (444 euro), ventilatie, massage (1.358 gecombineerd), enzovoort.
-
Praktische kant
De GLE behoudt standaard een neerklapbare achterbank met verstelbare rugleuning. Daarmee kun je met het volume en de moduleerbaarheid van de koffer spelen en die vergroten van 690 liter (standaardopstelling onder het bagagescherm) tot 2.010 liter (achterbank neergeklapt en geladen tot het dak). Om maar te zeggen dat je niet snel ruimte tekort zal komen. Als optie kun je nog kiezen voor een gemotoriseerde kofferklep (642 euro) of handsfreesleutel (1.098 euro).
-
Budget
Met een basisprijs van 58.201 euro is de GLE 250 d zeker geen koopje. Temeer omdat het ook bijna onmogelijk is om hem te bestellen zonder opties (metaalglanslak, leren stoelen, navigatie, enzovoort), waarbij de lijst van die laatste de factuur nog fors kan laten toenemen. Zo had onze testauto bijvoorbeeld meer dan 32.000 euro aan extra’s. Gelukkig herpakt de GLE 250 d zich een beetje door relatief gunstig uit de hoek te komen op fiscaal vlak en door zuinig te zijn aan de pomp (9,5 l/100 km gemiddeld)... En dat was uiteraard het doel van deze versie.
De Mercedes GLE 250 d ontheft de ML 250 BlueTec uit zijn taken en bevestigt zich als een ruim en comfortabel model, dat op bepaalde vlakken zelfs geraffineerd is. Hij is even aangenaam om mee in gezinsverband te reizen als om alle dagen mee te rijden. Dit is met andere woorden een homogene grote SUV, die, nadat je de potige instapprijs – en het niet-verwaarloosbare optiebudget – hebt opgehoest, relatief zacht is voor je portefeuille.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!