Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De XC90, Volvo’s grootste SUV, kreeg in de loop van 2019 een kleine update. Het interieur is erg origineel, waarbij vooral de verticale aanraakinterface op de middenconsole opvalt. Qua afwerkingskwaliteit doorstaat de Volvo perfect de vergelijking met de premium-Duitsers, of doet hij zelfs beter. Goede punten zijn er ook voor de uitstekende stoelen. De ruimte op de drie afzonderlijk verschuifbare delen van de achterbank is ronduit vorstelijk en als optie zijn nog twee noodzitjes in de koffer verkrijgbaar, waarop volwassenen tot 1,75 meter comfortabel kunnen plaatsnemen. Ook de plug-inhybride T8 is trouwens met zeven zitplaatsen te verkrijgen; daar is die derde rij zelfs standaard.
Het algemene comfort is meer dan behoorlijk – zolang je het bij een redelijke velgmaat houdt – en ondanks zijn imposante buitenformaat laat de XC90 zich aangenaam dynamisch en nauwkeurig besturen. Vierwielaandrijving is standaard, net zoals de achttrapsautomaat. Bovendien kunnen alle motoren rekenen op elektrische ondersteuning. Bij de B5 (benzine of diesel) gaat het om een mildhybride systeem; de plug-inhybride T8 ontwikkelt sinds de herfst van 2021 455 pk en haalt voortaan officieel 69 kilometer uit een grotere batterij (18,8 kWh), met als gevolg een lagere CO2-uitstoot.
De mooi aangeklede, comfortabele en rijkelijk uitgeruste XC90 is een erg chique grote SUV die op dat vlak zijn Duitse rivalen niets te benijden heeft. Bovendien is hij ook nog eens uitzonderlijk ruim vanbinnen en biedt hij tot zeven inzittenden plaats. Kortom, dit is een geslaagde grote luxe-SUV.