In het kort
-
Techniek
De driecilinder is die van de Micra. Hij levert een behoorlijk vermogen, maar het koppel is aan de lage kant en bovendien pas laat beschikbaar. Kortom, het is schakelen geblazen om de Note te laten hernemen, die met deze motor enkel geknipt is voor in en om de stad. De dCi zou veelzijdiger moeten zijn. De versnellingsbak telt slechts vijf verhoudingen, maar schakelt zacht. Het verbruik is gemiddeld, zowel op de stad als op de snelweg, waar de 1.2 wel zwaar op de proef wordt gesteld.
-
Wegligging
De nieuwe Note is een complexloze kleine eenvolumer. Hij rijdt voorspelbaar en gedraagt zich over het algemeen efficiënt, maar om echt te kunnen spreken van rijplezier, is zijn stuur onvoldoende consistent en nauwkeurig, net als zijn voortrein. De remmen zijn opgewassen tegen hun taak, maar achteraan zien we nog steeds trommels, wat een beetje voorbijgestreefd is en verrast gezien de uitgebreide uitrustingsmogelijkheden op veiligheidsvlak.
-
Veiligheid
De Note hecht veel belang aan veiligheid, met name met het (optionele) Nissan Safety Shield, dat een dodehoekcontrole en een spoorassistent omvat, evenals geevolueerde achteruitrijsensoren, die bewegende obstakels rond de auto herkennen. Dat laatste is een primeur in het segment. In combinatie met het navigatiesysteem kan daaraan ook nog een snelheidswaarschuwing en een waarschuwing voor nakende bochten worden toegevoegd. Een bandendrukcontrole is standaard.
-
Comfort
De ophanging vrijwaart de inzittenden erg goed van alle soorten wegvervormingen, terwijl de geluiddemping bijzonder geslaagd lijkt voor een auto met een driecilindermotor. De interieurruimte is goed voorin en zelfs weelderig achterin, vooral qua beenruimte, zeker met de verschuifbare achterbank van het Family Pack (400 euro), een aanrader. De voorstoelen zitten behoorlijk goed, maar de rijhouding is niet optimaal, doordat de stuurkolom enkel in de hoogte kan worden versteld.
-
Praktische kant
De instap verloopt voorin én achterin erg vlot, dankzij deuren die in een hoek van 90 graden kunnen worden geopend. De koffer werd bij de generatiewissel enkele liters groter. De optionele verschuifbare achterbank kan ook van in de koffer bediend worden, met behulp van een specifieke greep. De afwerking van het interieur is echter te plastiekerig en er zijn te weinig opbergmogelijkheden. Zo is het slimme en afgesloten bergvak in de zitting van de voorste passagiersstoel verdwenen.
-
Budget
De Nissan Note is een kleine eenvolumer met een erg democratisch prijskaartje, vooral gezien zijn uitgebreide uitrusting van bij de instapversie Visia (die onder meer al beschikt over Bluetooth, een radio-cd-speler, een USB- en AUX-aansluiting en zelfs een snelheidsregelaar). Beter vinden voor 13.990 euro zal moeilijk zijn, zeker met een garantie die drie jaar geldig is - dat is nog altijd een jaar langer dan wettelijk verplicht. Ook de optiepacks zijn niet duur.
In tegenstelling tot sommige van zijn rivalen pakt de Note niet groots uit om te verleiden - hier geen ingewikkelde kunstgrepen, zoals de omgekeerd opengaande achterdeuren van de Opel Meriva of de schuifdeuren 'zonder B-stijl' van de Ford B-Max. Maar dat hoeft ook helemaal niet, want de Note schittert net in zijn eenvoud. Hij heeft een royaal bemeten interieur binnen relatief compacte buitenafmetingen, zit vol snufjes (met het Family Pack weliswaar) en is erg betaalbaar. Alleen was het fijn geweest mocht hij wat beter afgewerkt zijn en wat nauwkeuriger sturen. Gezinnen die een minimum aan veelzijdigheid willen, kunnen echter beter voor een andere motor kiezen dan de 1.2 met 80 pk, die beslist voor te behouden is voor gebruik in de stad. De 1.5 dCi zou zeker en vast een goed alternatief moeten vormen. Of anders de 1.2 DIG-S (98 pk), die gepland is voor volgend jaar.