In het kort
-
Techniek
Met drie motoren die op verbluffend harmonieuze wijze samenwerken, kan de 918 Spyder buitenaardse prestaties neerzetten – met een onthutsend gemak. Zelfs in full electric modus, die garant staat voor acceleratietijden waaraan menig compacte sportieveling een puntje kan zuigen. De herwerkte PDK-versnellingsbak legt een foutloos parcours af en het beloofde lage verbruik is geen fabeltje, dankzij het intelligente hybrideconcept dat de batterijen bliksemsnel kan herladen.
-
Wegligging
Het stuur en het remsysteem zijn die van een racewagen: ze werken lineair en laten zich gemakkelijk doseren, terwijl de koolstofceramische remmen niet kunstmatig aanvoelen. Het weggedrag is afgestemd op uitgesproken sportief gebruik op ultrasnelle circuits, waar de (nogal onderstuurde) chassisafstelling en de vierwielsturing een verhoogde stabiliteit opleveren. Op een droog wegdek is de grip prima, maar nat asfalt brengt de aandrijfwielen snel van de wijs.
-
Veiligheid
Het veiligheidsaspect onder de loep nemen in het geval van een dergelijke auto is allicht onbetamelijk. We houden het dan ook beknopt: de Porsche 918 Spyder beschikt over alle noodzakelijke elektronische vangnetten om zichzelf in het gareel te houden en biedt zijn inzittenden een hoge mate van bescherming onder de vorm van een veiligheidskooi van koolstofvezel die door zijn bijzonder hoge stijfheid bestand is tegen extreme impactkrachten.
-
Comfort
Hoewel de Porsche 918 Spyder een ‘extreem geval’ is, biedt hij toch een zekere mate van comfort. De enige minpunten die wat ons betreft van tel zijn, zijn de moeilijke instap en het feit dat de rugleuning van de stoelen op geen enkele manier versteld kan worden. Voor de rest draagt deze hypercar wel degelijk zorg voor zijn inzittenden. Behalve voor hun oren, die bij langere ritten het gedreun van de hoog gemonteerde uitlaatpijpen niet zo aangenaam meer zullen vinden.
-
Praktische kant
We schreven het al: instappen vergt best enige lenigheid, terwijl de koffer in de snuit met zijn inhoud van amper 110 liter de mogelijkheden sterk beperkt. En dan zeker als je de uitneembare dakpanelen erin opbergt. Die hebben een beschermhoes en kunnen veilig worden vastgezet in op maat gemaakte uitsparingen. Porsche heeft ook een specifieke vijfdelige bagageset ontwikkeld, die elke nuttige liter optimaal benut, maar de kostprijs ervan (18.029 euro) is exorbitant.
-
Budget
Op dit auto- en klantenniveau wordt allicht met geen woord over de prijs gerept. Natuurlijk is een instaptarief van haast 800.000 euro geen peulenschil, maar deze Porsche 918 Spyder is daarmee wel de minst dure hyper-car: McLaren vraagt 1 miljoen euro voor zijn P1, terwijl de Ferrari LaFerrari een prijskaartje torst van 1,2 miljoen euro. Alles is dus relatief, en de eigenaar van een 918 Spyder kan ervan op aan dat zijn uitzonderlijke verzamelobject enkel maar in waarde zal stijgen.
De 918 Spyder is meer dan de zoveelste supercar. Veel meer nog dan voor zijn uitzonderlijke prestaties verdient hij een pluim voor zijn bijzonder geslaagde, innoverende hybrideconcept, dat ongetwijfeld tot schoolvoorbeeld zal worden verheven voor toekomstige modellen. Omdat ze vandaag nog onbetaalbaar is, kon deze tegelijk intelligente, homogene, flexibele en uitgerijpte technologie enkel maar het voorwerp zijn van een uit- zonderlijke auto, in dit geval eentje die is voorbehouden voor 918 bevoorrechte klanten. De happy few zijn echter gewaarschuwd: deze Porsche, die uitzonderlijke sensaties biedt, vergt een ervaren, koelbloedige hand wanneer alle elektronische hulpsystemen zijn uitgeschakeld, maar gelukkig wordt hij nooit zo extreem als de Carrera GT wanneer je de limieten opzoekt. De 918 Spyder laat zich gemakkelijker rijden en is tot op zekere hoogte iets volgzamer. Maar hij is vooral een kunstvoorwerp zoals geen enkele constructeur er ooit eentje bouwde, en verdient de facto een plaatsje in de collectie van de meest gefortuneerde autoverzamelaars ter wereld.