In het kort
-
Techniek
De nagelnieuwe 1.2 TCe is de eerste Renault-motor die een directe benzine-injectie combineert met drukvoeding. Hij is goed voor 120 pk en geeft blijk van een voorbeeldige gewilligheid bij lage toeren, met maar liefst 170 Nm die al vanaf 1.500 o/m ter beschikking staat. In de Captur werkt hij goed samen met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling EDC. Het is alleen jammer dat die de koppeling zo laat slippen bij het vertrekken en geen Sport-modus heeft.
-
Wegligging
Op basis van het onderstel van een veelzijdige stadsauto (in casu de Clio IV) zijn de ingenieurs erin geslaagd om van de Captur een dynamische en aangenaam rijdende kleine SUV te maken. Hoewel enkel de voortrein aan het werk wordt gezet, is de trekkracht perfect gegarandeerd - op voorwaarde dat je op een geschikt wegdek rijdt natuurlijk - terwijl het stuur nauwkeurig is en aangenaam aanvoelt. Ook het aangepaste remsysteem stemt tot volle tevredenheid.
-
Veiligheid
ESP is altijd standaard, net als drie paar Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. In navolging van de Clio waarop hij is gebaseerd, is de Captur echter jammer genoeg niet verkrijgbaar met gordijnairbags, een bewuste keuze van Renault die we echter maar moeilijk kunnen begrijpen. Leddagrijlichten zijn standaard op alle versies, maar automatische koplampen (en ruitenwissers) zijn voorbehouden aan de topversie Intens; op de Life en de Zen zijn ze zelfs niet tegen meerprijs beschikbaar.
-
Comfort
Hoewel de Captur een vrij stug wegcontact vertoont, blijft het ophangingscomfort goed, tenminste zolanghet wegdek er niet al te slecht bij ligt. Op grote wegoneffenheden reageren de wielen wat springerig, zonder dat het weggedrag daar echter onder te lijden heeft. Het interieur is iets ruimer dan dat van een Clio en de instap wordt vergemakkelijkt door de 10 centimeter hogere bodemvrijheid. Ook de stille werking van de TCe-benzinemotor is lovenswaardig.
-
Praktische kant
Als veelzijdige kleine SUV legt de Captur de nadruk op moduleerbaarheid. Het zo al vrij royale laadvolume (377 liter) kan worden aangepast met behulp van een dubbele vloer en een verschuifbare achterbank waarvan de rugleuning in delen kan worden neergeklapt. Het geheel ziet er verzorgd uit, al kunnen we dat helaas niet zeggen van de gekozen materialen - een euvel dat ook de rest van het interieur treft. Op dat vlak moet Renault echt orde op zaken stellen vooraleer het te laat is.
-
Budget
Voor 15.500 euro heb je al een Captur 0.9 TCe Life, maar die is behoorlijk kaalgeplukt. De minst dure 1.2 TCe is de Zen, die 19.650 euro kost en al goed uitgerust is. De topversie kost 21.150 euro. Het aantal personaliseringsmogelijkheden is nog bijzonder uitgebreid, maar de prijzen zijn relatief democratisch. Los van de materiaalkwaliteit - die echt te wensen overlaat en weinig goeds doet vermoeden op langere termijn - zou de Captur een behoorlijke herverkoopwaarde moeten behouden.
De Captur is weliswaar geen echte SUV, maar dat maakt hem niet minder leuk. Niet alleen is het jongste Renault-model aangenaam om mee te leven, hij kan ook een voor zijn soort erg behoorlijk weggedrag voorleggen en heeft een origineel en goed ingericht - maar helaas weinig kwaliteitsvol - interieur. Bovendien biedt hij ook bijzonder uitgebreide personaliseringsmogelijkheden voor de categorie. En met de 1.2 TCe in combinatie met de EDC-versnellingsbak geeft hij blijk van een mooie veelzijdigheid en blijft hij relatief budgetvriendelijk.