In het kort
-
Techniek
Als pionier inzake downsizing, zowel in de Formule 1 als voor zijn productiemodellen, blijft Renault het goede voorbeeld geven door de nieuwe Espace alleen 1.6-motoren te geven. Ongezien in een auto van dit formaat, tenzij bij Nissan (in de X-Trail), de partner van de Franse constructeur. De 1.6 dCi 130 wordt bij ons wellicht het populairst. Hij is minder nieuw dan de 1.6 dCi 160 en 1.6 TCe 200, maar hij is hier stiller dan ooit... al waren ook zijn prestaties nooit eerder zo tam.
-
Wegligging
De Espace V staat op het CMF-platform van Renault-Nissan en is niet langer een traditionele grote eenvolumer, maar een ‘tusseninmodel’ met een hoge vloer en een laag dak. Hij heeft de grote wielen van een 4x4 voor op de weg en het profiel van een elegante cross-over. De basis-dCi heeft geen recht op het Multi-Sense (vierwielsturing en gestuurde schokdempers). Toch rijdt hij zo ook al nauwkeuriger dan de oude Grand Espace – maar niet dynamischer wanneer je hem bruuskeert.
-
Veiligheid
Renault maakt er een erezaak van om vijf sterren te verzamelen bij de botsveiligheidsbeoordeling door EuroNCAP. De nieuwe Espace haalde die zelfs met de normen van 2015, die opnieuw verstrengd werden. Wel heeft de Espace maar zes airbags (dus geen knieairbag, noch zijdelingse plofkussens achterin) en zijn rijhulpsystemen als een afstandsregelaar, een dodehoekcontrole, een snelheidswaarschuwing en een spoorassistent niet verkrijgbaar op de basisuitvoering Zen.
-
Comfort
De grote kracht van Franse auto’s is hun zachte ophanging. Nochtans heeft Renault het zichzelf niet makkelijk gemaakt, door de Espace een onderstel te geven dat meer aanleunt bij dat van een SUV dan bij dat van een eenvolumer (grotere banden en een aanzienlijker nietopgehangen gewicht). Het wegcontact van de dCi 130 – die niet te krijgen is met gestuurde schokdempers – wordt pas onbeholpen in specifieke omstandigheden, zonder ooit schokkerig te zijn; de filtering is goed.
-
Praktische kant
Zoals bij een SUV bedekken de deuren de koetswerkdrempels, die zelf wat hoger van de grond liggen. Het probleem is dat tegelijkertijd de bovenkant van de deuren lager werd gemaakt dan bij de vorige Espace. Lange mensen zullen dus het hoofd moeten buigen om te voorkomen dat ze hun hoofd stoten. De voorste zitplaatsen zijn weelderig, terwijl de drie plaatsen op de tweede rij nog steeds de indruk geven dat je met je knieën tegen je kin zit.
-
Budget
Net als vroeger hebben alle inzittenden een aparte stoel. Ook de twee op de derde rij, een optie van 1.000 euro. Die plaatsen zijn echter enkel geschikt voor kinderen en minder ruim dan in de vorige Grand Espace. De stoelen zijn niet meer verwijderbaar, maar je kunt ze wel makkelijk neerklappen, met als resultaat een perfect vlakke laadvloer. De 1.6 dCi 130 Zen kost 34.500 euro, waarmee hij een rechtstreekse concurrent is voor de Seat Alhambra/VW Sharan of Nissan X-Trail.
Met de nieuwe Espace kan het Franse topsegment zich onderscheiden, dankzij een genrevermenging die hem sympathiek maakt. Door zijn anders-zijn bewijst hij de Duitse SUV’s dat je gelukkig kunt zijn in een grote auto die wordt aangedreven door een kleine recht-doorzeemotor. En de Japanners toont hij dat een monumentale auto niet vormgegeven hoeft te zijn als een container. Zoals gewoonlijk bij de Fransen zijn er wel wat details waarop je kritiek kunt hebben of die wat vergezocht zijn, maar van een gebrek aan goede smaak kun je Renaults grootste niet beschuldigen. En dat is echt essentieel voor het succes van een model. De Espace is dan wel minder praktisch dan zijn voorganger, hij is wel makkelijker om mee te leven en om mee buiten te komen.