In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.6 dCi 130 garandeert goede prestaties, zelfs beladen. Wel komt hij kracht tekort bij lage toeren, waardoor je met de versnellingspook aan de bak moet om hem op dreef te krijgen. De EDC-bak is op deze motor niet verkrijgbaar, wat des te spijtiger is omdat de manuele bak wat hakerig blijkt te schakelen. Toch voelt de Scénic zich erg goed in zijn sas op de weg. Hij is zelfs dynamisch en zal zijn bestuurder nooit vervelen achter het stuur. De remmen zijn onverwoestbaar.
-
Veiligheid
Het veiligheidsarsenaal kan nog worden uitgebreid met een pak uitrusting die voor een heel interessante prijs beschikbaar is. Zo is er de spoorassistent (zonder actieve stuurcorrectie), maar ook de dodehoekcontrole en de actieve cruisecontrol, die tot 160 km/h werkt. Qua passieve veiligheid is het pakket klassiek. Jammer is wel dat Renault maar twee paar Isofix-bevestigingspunten aanbiedt op de achterbank. Een Espace heeft er drie… net zoals een Dacia Lodgy.
-
Comfort
Qua comfort doet de Scénic het meer dan behoorlijk, ondanks de grote twintigduimvelgen. De rijhouding en de kwaliteit van de stoelen is voldoende, al zit je achterin nog altijd met je knieën opgetrokken als gevolg van de hoge vloer, waaronder enkele opbergruimtes schuilgaan. De binnenruimte is nog altijd beter dan die van een Mégane Grandtour, ook al ging ze er een heel klein beetje op achteruit ten opzichte van de vorige generatie.
-
Praktische kant
De Scénic verliest zo’n 400 liter aan maximaal laadvolume omdat de achterstoelen niet meer verwijderbaar zijn. Toch houdt hij nog voldoende argumenten over. Zoals de vele opbergvakken of het Flexy-pack, waarmee je de leuning van de voorste passagiersstoel kunt neerklappen. Het pack omvat ook tafeltjes op de rug van de voorstoelen en knoppen om de achterbank neer te klappen. De verschuifbare middenconsole is ook erg handig.
-
Connectiviteit
De grote R-Link 2-interface zit vol goede bedoelingen, maar het systeem kan beter, zowel qua ergonomie en bedieningslogica als wat zijn respons betreft. Anderzijds was het een goed idee om het scherm verticaal te plaatsen en de mogelijkheden van deze interface zijn bijzonder uitgebreid. De geluidskwaliteit via Bluetooth is weliswaar wat beperkt. De kaart is leesbaar, maar een nochtans zo handige Google-functie om adressen te zoeken ontbreekt.
-
Budget
De Scénic is geen koopje. Zeker niet deze 1.6 dCi, die Renault enkel in de duurdere afwerkingsniveaus aanbiedt. Ten opzichte van een Mégane Grandtour bedraagt de meerprijs enkele honderden euro’s. Het verbruik schommelt rond een faire 6,7 l/100 km. Goed nieuws is dat Renault met Continental, Goodyear en Michelin is overeengekomen dat ze een gelijkaardige prijs zullen hanteren voor de twintigduimbanden als voor hun klassieke bandenmaten.
De Scénic blijft over een grote trukendoos beschikken, maar deze keer voegt hij daaraan een verzorgd en aantrekkelijk uiterlijk toe. Hij is ook aangenamer om mee te rijden, dankzij een verbeterd comfort en een meer dynamisch karakter. Tegelijkertijd blijkt hij algemeen gezien ook gebruiksvriendelijker, dankzij een verschuifbare achterbank die je niet langer hoeft te verwijderen. Kortom, deze monovolume verdient nog altijd zijn plaats in het aanbod van het merk. Natuurlijk moet hij in eigen rangen de concurrentie dulden van de zowat even dure Mégane Grandtour. Maar de Scénic kan binnen compactere buitenafmetingen (die zich wel vertalen in een kleinere koffer) uitpakken met drie echt bruikbare zitplaatsen op de achterbank. En voor gezinnen maakt dat een wereld van verschil.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!