In het kort
-
Rijdynamiek
In zijn 2.0 TDI-versie met zeven plaatsen zet de Tarraco 1.735 kilogram op de weegschaal. Daar komt nog eens 100 kilo bij met de DSG7-bak en vierwielaandrijving opteert. 150 pk en 340 Nm is dan ook niet overdreven om deze grote jongen voort te bewegen. Ook de lange vijfde en zesde helpen niet om hem enig dynamisme te geven, evenmin als de twintigduimers van onze testwagen. Anderzijds dragen ze wel bij tot zijn homogene weggedrag, net als de goed afgestelde stuurinrichting.
-
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting is ongeacht de versie riant. Zo heeft de Tarraco standaard zeven airbags, een vermoeidheidsdetectie, een snelheidsbegrenzer, een spoorassistent en een automatische noodremfunctie. Daar kun je nog het pack Safe Driving Europe (510 tot 690 euro, met automatische grote lichten, dodehoek-controle en adaptieve snelheidsregelaar) en een afzonderlijk verkrijgbare fileassistent en verkeersbord-herkenning (samen 205 euro) aan toevoegen.
-
Comfort
Dat SUV’s in de mode zijn, is te danken aan hun combinatie van een verleidelijke look en een hoge, eenvoudig toegankelijke rijpositie, die een uitstekend zicht op de weg verzekert. De parkeer- of 360-graden-camera houdt bovendien de achterkant in de gaten. In de Xcellence-uitvoering is de Tarraco uitgerust met sportstoelen die het lichaam perfect ondersteunen, ongeacht je lichaamsbouw. De afwerking is sober, de assemblage robuust en de geluidsisolatie verzorgd.
-
Praktische kant
Net als in de Tiguan Allspace creëert de neergeklapte derde zitrij een bijkomende verhoging boven op de al aanzienlijke laaddrempel. Dan heeft Skoda zijn huiswerk beter gemaakt met de Kodiaq. De achterste stoelen blijven trouwens noodzitjes enkel geschikt voor kinderen. De verschuifbare tweede rij met regelbare rugleuning is dan weer wel royaal. De rugleuning (60/40) is goed ontworpen, maar biedt niet dezelfde moduleerbaarheid als drie afzonderlijke stoelen.
-
Connectiviteit
Een infotainmentscherm van 8 duim is standaard, maar voor navigatie betaal je steeds bij, ongeacht het uitrustingsniveau. Van fysieke toetsen is geen sprake: alle sneltoetsen bevinden zich op het scherm. De gebruiksvriendelijke interface heeft veel weg van een smartphone-app. Smartphones kunnen trouwens perfect gesynchroniseerd worden met het systeem dankzij de Seat Full Link-technologie, die compatibel is met Apple CarPlay, Android Auto en zelfs Alexa van Amazon.
-
Budget
Met een basisdiesel aan 36.260 euro lijkt de Tarraco allesbehalve goedkoop, zeker in vergelijking met de Skoda Kodiaq, die voor die prijs een DSG7-bak en vierwielaandrijving heeft. Op de Tarraco zijn die onlosmakelijk met elkaar verbonden en vergen ze een meerprijs van 4.050 euro. De 2.0 TDI 150 heeft het niet onder de markt met de 1.735 kilo zware auto (plus het gewicht van zeven inzittenden en hun bagage). Qua verbruik moet je dan ook op 8 l/100 km rekenen.
We moeten niet rond de pot draaien: de Tarraco is niet meer of minder dan een Volkswagen Tiguan Allspace met Seat-logo. De Spanjaard toont zich op alle vlakken een exacte kopie, behalve wat betreft de veel gunstiger verhouding prijs-uitrusting, een logisch gevolg van de hiërarchie binnen de groep. Skoda doet nog beter met de Kodiaq en voegt er bovendien een verfijndere functionaliteit aan toe. Dan rest natuurlijk de vraag waarom klanten voor de Tarraco zouden kiezen. Omdat hij zich onderscheidt door zijn sportievere karakter, dat tot uiting komt in enkele opvallende accenten, zoals de aangename, omhullende sportstoelen en de directere stuurinrichting. Ook op het vlak van connectiviteit is hij met zijn tijd mee: hij kan zelfs prat gaan op de persoonlijke assistent Alexa van Amazon, die bij zijn soortgenoten nog niet beschikbaar is. Voor het overige leunen de drie grote SUV’s op alle vlakken erg dicht bij elkaar aan, behalve op stijlvlak, waar elk model een heel eigen identiteit tentoonspreidt. Een zuiver esthetische keuze dus?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!