Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 MG 3 1.5 Hybrid+ (Luxury)

Geschreven door Iwan Kneuts op

De MG 3 Hybrid+ is de minst dure zelfopladende full hybrid op de markt. Maar is dat gunstige prijskaartje het enige argument waarmee deze compacte Chinees met Brits klinkende naam kan uitpakken?

24.985 €
  • Score redactie 14.98 /20

De 3 is de eerste MG met een zelfopladende hybride aandrijfgroep. Zijn 1,5 liter grote atmosferische viercilinder met Atkinson-cyclus van 102 pk en 128 Nm werkt samen met een elektromotor van zomaar eventjes 136 pk en 250 Nm en een starter-alternator, die beide worden gevoed door een 1,83 kWh-batterij. Een combinatie die goed is voor een pittig systeemvermogen en -koppel van 194 pk en 425 Nm. Naast uitmuntende prestaties maakt die hybride architectuur ook een brede waaier aan werkingsmodi mogelijk. 

Zo kan de MG 3 Hybrid+ – voor zover zijn batterijpeil het toelaat tenminste – elektrisch rijden tot een snelheid van 80 km/u. Beide motoren kunnen ook in serie werken, waarbij de verbrandingsmotor als generator fungeert en de auto elektrisch wordt aangedreven. Bij lage belasting kan de vierpitter worden ingezet om ondertussen ook de batterij al rijdend op te laden. En ten slotte kunnen benzine- en elektromotor parallel geschakeld worden om samen het maximumvermogen te leveren.

Al die dingen worden beheerd door de elektronica, zonder inmenging van de bestuurder. Die kan wel de respons van de aandrijfgroep beïnvloeden door te kiezen uit de programma’s Eco, standaard en Sport. Voor de overbrenging viel de keuze op een klassieke drietrapsautomaat. Een volgens MG eenvoudigere (lees: goedkopere) oplossing dan bijvoorbeeld het planetaire tandwielstelsel van de Toyota Yaris, en een die ook nog eens sneller reageert.

Rijhulpsystemen

Kunnen we de aandrijving ten opzichte van de vorige MG 3 een revolutie noemen (om maar eens een groot woord boven te halen), dan blijft het qua ophanging bij een evolutie. MG zweert bij een combinatie van pseudo-MacPherson-veerpoten vooraan en een torsieas achteraan, maar werkte wel aan het zelfdragende koetswerk, dat tegelijk lichter en sterker is geworden. Dankzij extra absorberend materiaal en geoptimaliseerde motorsteunen werden geluid en vibraties getemperd, wat het comfort ten goede komt.

De MG 3 Hybrid+ is ook goed voorzien qua rijhulpsystemen, waarbij vanaf de basisversie zowat alle moderne assistenten present tekenen. Alleen de dodehoekcontrole, inclusief waarschuwing voor naderend verkeer bij het achteruitrijden, is voorbehouden voor de topversie Luxury.

  • Geteste versie

  • mg MG3 Hybrid+ Luxury

  • Categorieën

    • Compacte middenklassers

    Brandstof

    • HYBG

    CO2

    100 tot 100gr WLTP

    Vermogen

    195 CV

    Lengte

    4113 m

    Koffervolume

    293 tot 983 L

In dit artikel : MG, MG Mg3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker