- Score redactie 14.98 /20
De MG 3 Hybrid+ is een vinnig baasje. Een topsnelheid van 170 km/u is misschien niet meteen iets waarvan het in de buurt van de lies begint te kriebelen, maar een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8 seconden rond is best pittig te noemen. Net zoals de tussensprint van 80 naar 120 km/u, waarvoor de MG slechts 5 seconden nodig heeft. Noblesse oblige, zullen we maar zeggen… De manier waarop de MG zijn duivels ontbindt, draagt bij tot het rijplezier: gedoseerd voor wie er een gematigder rijstijl op nahoudt, tot snedig en snel wanneer het gas tegen de plank gaat.
De overgang van de ene aandrijfmodus naar de andere verloopt naadloos. Wil je het per se weten, dan moet je rechts onderaan in het instrumentencluster op zoek gaan. Maar echt voelen? Neen, dat doe je niet. Horen dan weer wel. Vooral bij het vertrek na een koude start, die bijna traditioneel in EV-modus gebeurt, schiet de verbrandingsmotor al zeer snel en met het nodige kabaal wakker. Zeker de eerste keer is dat even schrikken. De automaat laat zich in alle omstandigheden van zijn betere kant zien door accuraat door zijn drie verzetten te lopen. Zoals het een goede hybride betaamt, kun je bij het afremmen volop kinetische energie recupereren. Dat kan in drie standen, waarbij de hoogste stand het gevoel geeft met one pedal drive onderweg te zijn. Het vervelende is wel dat je de keuze voor meer of minder motorrem via het centrale aanraakscherm moet maken.
Vlot, niet sportief
Ondanks zijn meer dan vlotte prestaties blijft de MG3 Hybrid+ geen auto die je van veel sportieve ambities verdenkt. De keuze voor nog enigszins bescheiden zestienduimvelgen en banden met een hoger profiel (195/55 R 16) heeft ook zijn voordelen. Samen met een goed afgestelde vering zorgen ze voor een meer dan keurige filtering. Zelfs op geaccidenteerde wegen worden de oneffenheden netjes geabsorbeerd. Dat gaat soms gepaard met koetswerkbewegingen, maar die zijn niet van dien aard dat het onaangenaam wordt. Ideaal voor de doorsneegebruiker van dit type auto, die meestal comfort boven prestaties verkiest.
De basisversie Standard belooft op dat vlak misschien zelfs nog net iets beter te doen, want die houdt het bij vijftienduimers geschoeid met bijna ouderwets hoge banden (185/65 R 15). Maar laat ons vooral geen foute conclusies trekken. Hoewel we in eerste instantie onze bedenkingen hadden bij de stuurreacties, kon de MG 3 uiteindelijk zelfs onze sportievere ik bekoren. Ook al geven het stuur en de voortrein in het algemeen snel vertrouwen, toch leek het in het begin alsof de auto een eigen willetje had. Die indruk werd alleen maar versterkt door voor de Sport-modus te kiezen.
Die maakte het stuur niet alleen iets zwaarder, maar accentueerde vooral de neiging om opnieuw rechtuit te sturen. Een bizar gevoel dat het gevolg bleek van de werking van de rijhulpsystemen, en dan in de eerste plaats de actieve spoorassistent, die een andere opvatting had over het begrip ‘ideale rijlijnen’ dan wij. Eens we die uitgeschakeld hadden, reed de MG 3 veel prettiger: veilig, voorspelbaar en toch onderhoudend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!