Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 MG 3 1.5 Hybrid+ (Luxury)

Geschreven door Iwan Kneuts op

De MG 3 Hybrid+ is de minst dure zelfopladende full hybrid op de markt. Maar is dat gunstige prijskaartje het enige argument waarmee deze compacte Chinees met Brits klinkende naam kan uitpakken?

24.985 €
  • Score redactie 14.98 /20

Het vergt niet eens zo veel goede wil om de MG 3 een rechtstreekse afstammeling van de Rover 25 te noemen. Na het faillissement van MG Rover in 2005 verhuisde het hele Britse hebben en houden naar het Chinese Nanjing, waar drie jaar later onder de vlag van SAIC de MG 3 SW werd gelanceerd: een herdoopte versie van de Rover Streetwise, de op de Rover 25 gebaseerde cross-over met stoere look. Die auto was echter alleen voor de Chinese markt bestemd.

Ook zijn opvolger, die in de lente van 2011 in China in première ging, was, hoewel hij in Groot-Brittannië was ontwikkeld, oorspronkelijk voor de thuismarkt bestemd. Pas na een eerste facelift in 2013 belandde de MG 3 in het Verenigd Koninkrijk, waar het model tot in 2016 in de oude fabriek van Longbridge werd geproduceerd. Tot de werkplaatsen waar ooit de Mini van de band rolde, definitief dichtgingen en de site een volledig andere bestemming kreeg. Wat niet belette dat de MG 3 aan de andere kant van het Kanaal op een steeds grotere aanhang mocht rekenen. Een ­populariteit waaraan zijn interessante prijs uiteraard niet vreemd was.

Met de derde generatie zet de MG 3 nu ook de stap naar het Europese continent, waar het model het MG-aanbod onderaan komt versterken. Zodoende wordt het gamma, dat tot nu toe bestond uit EV’s, benzinemodellen en zelfs een plug-in-hybride, uitgebreid met een zelfopladende hybride, die voluit MG 3 1.5 Hybrid+ heet. Een stadsauto uit het B-segment die onder andere de ­hybride Toyota Yaris in het vizier neemt.

Hoezo, bescheiden?

MG heeft het over een totaal nieuwe auto, die ondanks zijn bescheiden voetafdruk meer binnenruimte biedt dan zijn voorganger. Hoewel, zo bescheiden is deze 3 nu ook weer niet. Met een lengte van 4,11 meter, een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,50 meter flirt de MG 3 Hybrid+ met de bovengrenzen van het B-segment. Dat vertaalt zich, mede dankzij een wielbasis van 2,57 meter, in behoorlijk wat binnenruimte.

Ruimschoots voldoende in elk geval voor vier volwassenen, op voorwaarde dat die niet te veel bagage meenemen. Met een inhoud van 296 liter is de koffer namelijk niet meteen van een formaat waarmee je indruk maakt. Bovendien wordt de MG 3, in afwachting van een in twee delen splitsbaar exemplaar, voorlopig geleverd met een achterbankleuning uit één stuk, wat de ­modeleerbaarheid enigszins beperkt. Dat de bagageruimte dankzij haar rechte wanden en haar grote laadopening makkelijk bruikbaar is, maakt wel iets goed.

Sportieve inborst

Of de auto nu Chinees of Brits is, het MG-logo trekt als vanouds de aandacht en hint nog altijd naar een sportieve inborst. Het front met spitse koplampen en een kanjer van een radiatorrooster, geflankeerd door eveneens ruim bemeten luchtinlaten, doet inderdaad vermoeden dat erachter heel wat te koelen valt. In zekere mate is dat ook zo, maar daarover later meer. Wat – maar dan begeven we ons op het terrein van smaken en kleuren – die overdaad aan lijnen en hoeken voor ons wel doet, is ons enthousiasme bekoelen.

Zeker als de gespierde aanzet via gesculpteerde flanken uitmondt in een saaie achterpartij. Het enige wat een dermate krampachtige poging tot karaktervolle uitstraling bereikt, is benadrukken dat de MG 3, zelfs met de zestienduimvelgen van de duurdere versies, optisch op te kleine wielen staat. ‘Underwheeled’, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen... 

Foto’s: Dennis Noten

  • Krachtige en aangename hybride aandrijving
  • Beeldkwaliteit schermen, logische opbouw menu’s
  • Interessante prijs
  • Rijhouding
  • Opdringerige rijhulpsystemen
  • Materiaalkeuze

In dit artikel : MG, MG Mg3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker