Qua brandstofkosten kan de Q5 Hybrid niet echt een alternatief zijn voor de 3.0 TDI, maar wel qua algemene gebruikskosten. En op dat vlak zal de fiscaliteit een belangrijke rol spelen om de balans in zijn voordeel te doen overhellen. Maar ook sociale druk kan van belang zijn, want je kiest voor dezelfde prijs voor het meest ecovriendelijke model. De Hybrid neemt namelijk wraak in de stad, waar hij zich ook het meest thuis voelt en in ieder geval aangenamer overkomt dan een dikke turbodiesel die zichzelf niet eens uitschakelt aan het rode licht. Weet bovendien dat de Hybrid op buitenwegen nauwelijks minder opwindend is om mee te rijden dan de V6-TDI. Maar alles bij elkaar moeten we, wat ook de les is van deze tweekamp, in het achterhoofd houden dat de evolutie van de autofiscaliteit zelfstandigen en bedrijven er voortaan toe zal aanzetten om hun keuze te beperken tot instapversies van een model, in dit geval de 2.0 TDI (136 of 143) met tweewielaandrijving. Dat zal de hele kwestie sterk vereenvoudigen... en riskeert een flinke domper te zetten op wat er nog rest van welvaart in de belangrijke activiteitssector die de auto- industrie is.
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Audi Q5 2.0 TFSI Hybrid | 12,00 | 16,00 | 18,00 | 15,00 | 15,60 |
2. Audi Q5 3.0 V6 TDI 240 S tronic | 12,00 | 18,00 | 18,00 | 15,00 | 15,60 |
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!