Lamborghini is niet vies van elektrokracht, maar zoekt met man en macht naar een manier om die zware accupakketten te weren. Daarvoor werkt de Italiaanse sportwagenconstructeur samen met het gereputeerde MIT, kort voor Massachusetts Institute of Technology. Die samenwerking focust zich op de ontwikkeling van supercondensatoren, zoals die reeds gebruikt werden op de volledig elektrische Terzo Millenio en de hybride Sian FKP 37. Dan wordt de elektrische energie niet opgeslagen in batterijen, maar in elementen van het koetswerk zelf.
De eerste resultaten zijn bijzonder bevredigend. Een team onder leiding van de Roemeense professor Mircea Dincă heeft zogeheten MOF's ontwikkeld, kort voor Metal-Organic Frameworks. Dat uit kleine nanostructuren opgetrokken materiaal vervangt de koolstof die tot dusver gebruikt werd om de elektroden van de supercondensatoren te bedekken. Dat zorgt ervoor dat de capaciteit verdubbelt, zonder dat de supercondensatoren groter of zwaarder worden, omdat er meer beschikbare oppervlakte gecreëerd wordt waarop de elektriciteit opgeslagen kan worden. Die MOF's geleiden de elektriciteit wel minder goed, maar ook daaraan zou het MIT intussen een mouw gepast hebben.
Dat die supercondensatoren eraan komen, leidt weinig twijfel. Ze worden reeds gebruikt al buffer in hybride voertuigen en in brandstofcelauto's. Maar als volwaardig alternatief voor batterijen schiet deze technologie momenteel nog te kort, wegens de te beperkte opslagcapaciteit en de ingewikkelde productie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!