Mazda blijft zijn eigen weg volgen en pakt de milieuproblematiek aan via verschillende technologische benaderingen. Een van de oplossingen is om het gebruik van CO2-arme e-fuels en waterstof te stimuleren. Dat is ook de reden waarom het Japanse merk zich bij de eFuel Alliance voegt, die verschillende organisaties en stakeholders verenigt met als doel de emissies van de transportsector te verlagen.
Multitechnologisch
Hoewel de constructeur uit Hiroshima een volledig geëlektrificeerd gamma zal aanbieden tegen 2030, zal het nog steeds interne verbrandingsmotoren gebruiken als aandrijving of als generator om de batterijen bij te laden. De ontwikkeling ervan loopt nog steeds bij Mazda, met als laatste voorbeeld de SkyActiv-X-motor. De volgende stap wordt het gebruik van brandstoffen die koolstofarm of -neutraal zijn, samen met 'groene' waterstof in combinatie met technologische ontwikkelingen om het energierendement van deze verbrandingsmotoren te verbeteren.
Wojciech Halarewicz, vicepresident communicatie en PR bij Mazda Europe, legt uit: "We zijn de eerste constructeur die zich aansluiten bij de eFuel Alliance. We denken dat, met de nodige investeringen, CO2-neutrale e-fuels en waterstof een geloofwaardige en reële bijdrage zullen leveren aan de emissiereductie. Niet enkel voor nieuwe wagens, maar ook voor het bestaande wagenpark. Dit zou een tweede, snellere weg openen om klimaatneutraliteit te bereiken in de transportsector, parallel met het streven naar elektrificatie."
Hij gaat verder: "Aangezien de EU later dit jaar haar CO2-normen voor auto's en bestelwagens gaat aanpassen, is dit een kans om ervoor te zorgen dat de nieuwe wetgeving elektrische voertuigen en voertuigen die op CO2-neutrale brandstoffen rijden, toelaat om bij te dragen aan de inspanningen van de autoconstructeurs om de emissies te verlagen."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!