Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / LFP-batterijen: nieuwe heilige graal van de elektrische auto?

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2021

De Tesla Model 3 Standard Plus uit China gebruikt een LFP-batterijpakket. Dat vervangt de klassieke lithium-ion-oplossing en heeft het voordeel dat het geen kobalt of nikkel gebruikt. De oplossing voor de toekomst?

De minder vervuilende LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) hebben al de bekende lithium-ionbatterijen (LiCoO2) vervangen in heel wat robottoepassingen, en nu ook in sommige Tesla Model 3's. Deze batterijen zijn interessant voor de hele auto-industrie, aangezien ze geen kobalt of nikkel nodig hebben. De gebruiken een koolstofgrafietanode en een kathode met lithiumijzerfosfaat (LiFePO4). Deze LFP-batterijen hebben daarnaast ook het voordeel dat ze beter tegen micro-ladingen kunnen. Ze hebben een 'omgekeerd' geheugeneffect waardoor ze een langere levensduur hebben. Bovendien kunnen ze veel vermogen leveren en zijn ze minder brandgevoelig. Maar bovenal zijn ze minder duur om te produceren en minder giftig voor het milieu.

Nadelen

De LFP-batterij is echter niet enkel rozengeur en maneschijn, er zijn ook nog enkele grote nadelen aan verbonden voor elektrische wagens. Met een lagere energiedensiteit halen ze een minder hoge autonomie met dit type batterijcel. Daarom is een LFP-accu op dit moment enkel zinvol voor modellen met een gemiddelde autonomie.

Dit is des te belangrijker omdat de berekening van de ontlading complexer is bij een LFP-batterij. De actieradius bij het vertrekken kan dus minder accuraat zijn. Dat geldt ook voor de LFP-Tesla's die in China worden gebouwd samen met CATL. Aangezien de LFP-batterijen lijden onder zware kou, kan de actieradius soms maar de helft bedragen van wat de auto in het begin van de rit aangaf.

Verbeteringen nodig

De LFP-batterij-industrie moet deze technologie dus nog verder perfectioneren om hem zo aantrekkelijk te maken voor auto's als voor robotica. Want voor stadswagens of modellen met minder dan 400 km zijn ze uitermate geschikt. Vooral omdat LFP-batterijen zonder problemen 3.000 keer volledig kunnen worden opgeladen. Het kan daarnaast geen kwaad om ze (super)snel bij te laden en herhaaldelijk korte snellaadsessies te doen. Met een hogere energiedensiteit voor LFP-cellen, bereiken we bijna een soort heilige graal voor batterijen: stabiele batterijen zonder kobalt of nikkel, met een grote autonomie en met de mogelijkheid om jarenlang snel en vaak te kunnen laden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten