Ondanks de vertragingen als gevolg van de moeilijke lancering van de Model 3, de batterijtechnologie die nog niet op peil was en de nieuwe Gigafactories die, op die van Shanghai na, minder snel dan verwacht van start konden gaan, werkt Tesla nog verder aan zijn nieuwe Roadster, de opvolger van het eerste productiemodel van het merk. De auto werd reeds in 2017 voorgesteld, maar zal pas in 2022 in productie gaan na de lancering van de Model S Plaid.
2,1 seconden
Dat is belangrijk, want de Roadster heeft moeten wachten op de driemotorige aandrijving en de nieuwe batterijen van de Model S Plaid+ om zijn prestatiecijfers waar te kunnen maken. Ter herinnering: Tesla belooft een sprint naar de 100 km/u in 2,1 seconden, een topsnelheid van meer dan 400 km/u en een rijbereik van 1.000 km. En dat allemaal in een auto van zo'n 250.000 euro zonder enige uitstoot tijdens het rijden.
SpaceX-pakket
Maar daar blijft het niet bij, want Elon Musk vertelde onlangs in een podcast bij Joe Rogan dat het 'SpaceX'-optiepakket, dat koude stuwraketten met perslucht toevoegt aan de Roadster die helpen bij de acceleratie en tijdens het bochtenwerk, de auto ook in staat stelt om te vliegen! Of eerder zweven om de veiligheid niet in het gedrang te brengen. Het is een vurige wens van de excentrieke topman, die zegt: "Ik wil dat de auto kan zweven. We proberen nog uit te zoeken hoe hoog hij zou kunnen gaan om het toch veilig te houden. Een meter of anderhalve meter zou goed zijn, dan kan je vallen zonder je serieus te bezeren."
Futuristische ruitenwisser
Maar daar blijft het niet bij, want ook de meer alledaagse zaken bij de Roadster moeten speciaal worden. De ruitenwissers, bijvoorbeeld. In plaats van een traditioneel ontwerp met gemotoriseerde armen, heeft Tesla een patent verkregen waarbij een grote arm horizontaal langs een elektromagnetische rail beweegt en zo de hele voorruit kan schoonmaken. De voordelen zouden een lagere frictie zijn, een quasi volledig schoongeveegde ruit en de mogelijkheid om de wisser netjes te verbergen achter de frunk. We zijn benieuwd hoe het in de praktijk zal werken!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!