Tot nu toe vertrouwde Tesla's Autopilot onder meer op een combinatie van camera's en radar om de omgeving van het voertuig tijdens het rijden te scannen en te analyseren om Tesla's (semi-)autonome rijsysteem te bedienen. Vanaf nu zullen de Model 3, Model Y, Model S en Model X alleen op camera's vertrouwen. Het besluit blijft in eerste instantie beperkt tot de Amerikaanse markt en heeft alleen gevolgen voor modellen die vanaf mei 2021 worden geleverd.
Neuraal netwerk
Elon Musk heeft zijn afkeer van lidars nooit onder stoelen of banken gestoken en heeft de aanwezigheid van sensoren (radars) in zijn auto's alleen geaccepteerd uit technologische noodzaak, om de autonome rijeigenschappen van zijn auto's te kunnen ontwikkelen. Het lijkt erop dat deze radars niet langer nodig zijn, waardoor Tesla het dus zonder zal beginnen doen.
Het Tesla Vision-systeem vertrouwt daarom op "camerazicht en een verwerking door een neuraal netwerk om Autopilot, volledig autonoom rijden en sommige actieve veiligheidsfuncties te bieden". Vertrouwen op kunstmatige intelligentie is prima, maar om haar optimaal en efficiënt te laten werken, moet ze worden voorzien van voldoende gegevens.
120 km/u maximum
De technologie van Tesla Vision, zonder radar of lidar, is het tegenovergestelde van wat de concurrentie doet. Dit is niets nieuws voor Tesla, maar toch dwingen bepaalde beperkingen in verband met deze configuratie de Amerikaanse constructeur om het gebruik van de Autopilot-functies voor autonoom rijden te beperken tot snelheden onder 120 km/u.
Deze beperking mag het feestje niet verpesten voor de Amerikanen, want zij zijn de enigen die deze evolutie voorlopig mogen meemaken. Andere markten zullen de radar houden "totdat we het juiste moment bepalen om deze voertuigen over te zetten naar Tesla Vision", aldus Tesla.
De beslissing om over te stappen naar het exclusieve gebruik van camera's voor de rijhulpsystemen is een opvallende, want Tesla kwam onlangs nog onder vuur in China, waar er beschuldigingen werden geuit aan het adres van Musk en co. dat de camera's van Tesla's gebruikt zouden (kunnen) worden voor spionagedoeleinden. Ook brengt het weglaten van 'reserve' sensoren die de camera's kunnen ondersteunen in geval van slechte zichtbaarheid extra risico's met zich mee, die weer door de computersystemen moeten geëlimineerd worden om het veiligheidsniveau op peil te houden. De tijd zal het ons leren of Tesla daarin zal slagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!