Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Citroën C5 Aircross krijgt flinke facelift voor 2022

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-01-2022

Citroën geeft zijn C5 Aircross een facelift, zowel vanbinnen als vanbuiten, samen met een technologische update. Daarmee wint de Franse gezins-SUV aan maturiteit.

De Citroën C3 is opnieuw het bestverkochte model in België, maar zijn grote broer, de C5 Aircross, is meer een buitenbeentje in het segment van de compacte gezins-SUV's. Met zijn gewelfde vorm en op comfort gerichte aanpak vertegenwoordigde de C5 Aircross een apart aanbod, dat nu met een welkome facelift volwassen wordt. Naast zijn boordtechnologie wil het vernieuwde model een nieuw publiek aantrekken met zijn plug-inhybrideversie.

2022 Citroën C5 Aircross Facelift

Scherpere stijl

De designers van Citroën hebben de opgefriste C5 Aircross bedacht met een scherper en moderner gezicht dat hem een zekere maturiteit geeft. Zoals vaak werd vooral de voorkant onder handen genomen, met een groter radiatorrooster, voorzien van twee grote visgraten waarvan de bovenste een stuk uit de motorkap hapt. Deze ‘chevrons’ worden verlengd door twee horizontale ledstrips die de dagrijlichten met elkaar verbinden.

Die laatste krijgen een lichtsignatuur die meer in de lijn ligt van die van recente modellen van het merk. De nieuwe vormentaal geeft een meer uitgesproken indruk van soliditeit, terwijl de voorbumper voorzien werd van nieuwe lichtinlaten die de horizontaliteit in de verf moeten zetten en voor een meer zelfverzekerde, gedistingeerde uitstraling moeten zorgen.

De nieuwe, meer rechtopstaande neus zorgt voor een meer gestructureerd en dynamisch profiel, dat kracht wordt bijgezet door de C-vormige verchroomde raamomlijsting. Aan de achterzijde zijn de lichten voorzien van een nieuwe 3D-ledlichtsignatuur, onder donker glas en met drie lichtgevende rechthoeken als permanente handtekening. Ook opmerkelijk zijn de nieuwe 18 duim grote Pulsar-wielen in twee kleuren en de zwart gelakte buitenspiegels.

2022 Citroën C5 Aircross Facelift

Doorslaggevend confort

In het interieur werd de nadruk gelegd op comfort, met nieuwe Citroën Advanced Comfort-stoelen, overgenomen van de C4 en C5 X. Naast het ontwerp, waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende soorten schuim met een dichtheid en dikte die zijn afgestemd op een maximaal comfort, kunnen ze als optie worden voorzien van verwarming en massage. In combinatie met de ophanging met hydraulische druklagers die specifiek is voor Citroën, moeten deze nieuwe zetels een comfortniveau garanderen dat echt superieur is aan dat van de concurrentie. Het comfort wordt nog verhoogd door akoestisch gelaagd glas.

Het boordmeubilair geniet nieuwe kleurencombinaties en aantrekkelijkere materialen, met vier nieuwe sferen: Wild Black, Urban Black, Metropolitan Black en Hype Black, in stof, leder of Alcantara. Belangrijker is echter het nieuwe, zwevende aanraakscherm van 10 duim boven aan de middenconsole, dat een optimale ergonomie biedt met directe toegang tot de bedieningselementen van de airco en een grotere kijkhoek, zodat je je ogen beter op de weg kunt houden. Onder dat scherm doen nieuwe ventilatieroosters hun intrede, die met hun meer horizontale vormgeving een moderner tintje bieden. Het 12,3 duim grote instrumentenpaneel is volledig aanpasbaar. Merk op dat de middenconsole nu een draadloze oplaadsleuf voor smartphones bevat, naast twee USB-poorten.

Plug-inhybride

Als erfgenaam van wijlen de C4 Picasso behoudt de Citroën C5 Aircross zijn praktische kenmerken zoals drie individueel verschuifbare, verstelbare en neerklapbare achterstoelen en een laadruimte die varieert van 580 tot 720 liter (1.630 liter met neergeklapte achterste plaatsen) voor de versies met enkel een verbrandingsmotor. Voor de plug-inhybrideversie is dat respectievelijk 460 tot 600 liter en 1.510 liter).

De plug-inhybrideversie pakt uit met een volledig elektrische actieradius van 55 km, een elektrische topsnelheid van 135 km/u en stevige hernemingen dankzij een vroeg beschikbaar maximumkoppel van 320 Nm. De batterij kan met behulp van een wallbox in slechts twee uur volledig worden opgeladen. Ten slotte profiteert de gerestylede C5 Aircross van een completer veiligheidspakket, met een twintigtal rijhulpmiddelen die autonoom rijden op niveau 2 mogelijk maken.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten