Sinds het begin van het nieuwe jaar zijn bepaalde lage-emissiezones (LEZ) verstrengd en komt er een nieuwe bij, in Gent. Een relatief groot aantal oudere wagens wordt dus vanaf nu geweerd uit bepaalde stadskernen, om de kwaliteit van de lucht te verbeteren. Dat laatste is een meer dan lovenswaardig streven, zeker voor de mensen die in die steden wonen, maar er dienen toch enkele randbemerkingen bij gemaakt te worden, vooral in verband met de inconsequentie van onze overheid.
Eerst en vooral zien we dat zogenaamde prioritaire voertuigen (ambulances, brandweerauto’s, politiewagens) uitzonderingen vormen die niet aan de LEZ-regels moeten voldoen. Een heel deel van deze voertuigen is blijkbaar zo oud dat ze eigenlijk de stad niet meer binnen zouden mogen… Maar er is erger: de politie van de ‘groene’ stad Gent wil geen elektrische auto’s omdat die niet geschikt zouden zijn voor hun taken, onder meer het achtervolgen van geboefte. Pardon? Een leek weet dat elektrische auto’s van de snelst accelererende in het verkeer zijn, terwijl hun wegligging zeker niet hoeft onder te doen voor die van ‘gewone’ auto’s. Elektrische auto’s zouden ook niet passen in het gebruiksschema van de politie. Tja, dan moeten die schema’s toch eens degelijk onder de loep genomen worden…
Het kan echter nòg straffer. Een paar weken geleden raakte bekend dat in datzelfde Gent een aantal elektrische bussen permanent stilstond omdat er geen behoorlijke plaats was om ze op te laden. Na heel wat commotie over dit nieuws ging men dan toch nog eens samenzitten om een laadplek te zoeken… Twee weken terug sloeg Vlaams minister Lydia Peeters ons helemaal met verstomming. Zij vroeg voor de bussen van De Lijn een gelijkaardige uitzondering op de LEZ als voor prioritaire voertuigen. Zo niet zou de vervoersmaatschappij dit jaar voor miljoenen euro’s aan boetes moeten betalen omdat een groot deel van haar bussen zo vervuilend zijn dat ze eigenlijk de LEZ niet meer binnen mogen. De vanzelfsprekendheid waarmee die uitzondering werd gevraagd, stuitte ons nog het meest tegen de borst. Als er in China miljoenensteden zijn waar het openbare vervoer helemaal elektrisch verloopt en ook bij onze noorderburen al massa’s elektrische bussen rondrijden, waarom kan dat dan bij ons niet? Het toppunt is dat we ze ook nog zelf produceren hier te lande, maar voorlopig enkel bestemd voor uitvoer…
Die deels arrogante, deels van een stuitend gebrek aan initiatief getuigende houding van onze lokale, regionale en nationale overheden kun je alleen maar inciviek noemen. Het doet ons denken aan een Brussels beleidsverantwoordelijke aan wie we vroegen waarom er in de hele hoofdstad maar 17 (zeventien!) publieke laadpalen waren. Hij antwoordde fier dat dit er tegen eind 2020 wel 100 gingen zijn. Ik heb er hem dan maar fijntjes op gewezen dat de doelstelling in Amsterdam voor diezelfde 31 december 2020… 7.000 (zevenduizend) publieke laadpalen zijn (waarvan er nu al 5.000 werken). Maar de wat minder begoede burger die met zijn oude kar (bij gebrek aan alternatief) Antwerpen, Brussel of Gent binnentuft, die is de klos. En dan maar verbaasd zijn dat antipolitieke gevoelens de kop opsteken…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!