Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de A1 staat sinds begin 2019 in de showroom en pakt uit met een strak lijnenspel. Net zoals zijn voorganger deelt Audi’s stadsauto zijn platform met de Volkswagen Polo. Zoals de naam ‘Sportback’ laat veronderstellen, bestaat de A1 nog enkel als vijfdeurs. Wel is er een stoere Allstreet-uitvoering, die zich vooral onderscheidt door zijn 4 centimeter verhoogde ophanging en een koetswerkaankleding in SUV-stijl. Deze versie blijft echter een gewone voorwieltrekker, net als de rest van het gamma. Audi’s kleinste kan vier volwaardige zitplaatsen aanbieden plus een aantrekkelijk laadvolume van 335 liter. Het interieur getuigt van een goeie assemblagekwaliteit, maar toch zijn er nog veel harde kunststoffen.
De A1 vertoont een bijzonder efficiënt en gezond weggedrag, en het stuur boezemt vertrouwen in. Als optie is er een ‘Dynamic Pack’, dat gestuurde schokdempers omvat en de bestuurder laat kiezen uit vier rijmodi (Auto, Dynamic, Efficency et Individual). Ook Audi biedt niet langer een diesel aan in dit segment, maar enkel benzines, te beginnen bij twee 1-literdriecilinders, goed voor ofwel 95 pk (25 TFSI) of 110 pk (30 TFSI). Een trapje hoger is er de 35 TFSI, een 1,5-liter met 150 pk die bij lage belasting twee van zijn vier cilinders kan uitschakelen. De topversie is de snelle 40 TFSI, met een 2-liter van 207 pk onder de motorkap.
De huidige A1 Sportback staat steviger op zijn poten en biedt vier volwassenen en bagage voldoende ruimte. Audi geeft ook de kans om zijn stadsauto uitgebreid te personaliseren en een ware premiumuitstraling mee te geven. Een spelletje waaraan je echter al gauw een financiële kater dreigt over te houden...