Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In 2017 kwam de tweede generatie van de A5 Sportback op de markt, waarna in 2019 de eerste update volgde. Het interieur van de A5 Sportback is sober, maar luchtig en creëert een indruk van ruimte. Op het vlak van connectiviteit en infotainment is deze Audi bij de les, met onder meer de knappe (optionele) Virtual Cockpit. Voorin is het dan ook aangenaam toeven. Achterin plukt dit model daarentegen niet echt de vruchten van zijn grotere buitenformaat. Zo is de derde zitplaats krap en niet standaard (voor een derde veiligheidsgordel moet je bijbetalen). De koffer is met 480 liter een tikkeltje groter dan die van de A4 berline (460 liter), maar vooral makkelijker toegankelijk dankzij de grote achterklep.
Het onderstel staat garant voor een degelijk compromis tussen efficiëntie en rijplezier. De wieltreinen met vijf draagarmen verzekeren nauwkeurigheid, levendigheid en precisie, met een geruststellend en efficiënt rijgedrag als resultaat. Het motoraanbod ligt grotendeels in lijn met dat van de A4, met dat verschil dat er hier ook nog een 50 TDI (3.0 van 286 pk) is én een CNG-versie op basis van de 2.0 TFSI (170 pk). Een automaat is sowieso standaard: de gerobotiseerde S-Tronic met dubbele koppeling en zeven verhoudingen of de Tiptronic met acht verhoudingen, naargelang van de versie. Het nec plus ultra is de RS 5-versie: die puurt 450 pk uit zijn 2,9 liter grote TFSI.
De A5 Sportback blijft een niet te versmaden aanbod voor trendgevoelige estheten die ook aandacht hebben voor technologie, functionaliteit én rijplezier. Maar net als bij de A4 waarvan hij afgeleid is, wordt het ontbreken van een plug-inversie een almaar groter gemis.