De vierde generatie van de Audi A8 was bij zijn lancering in het voorjaar van 2018 de eerste auto die niveau 3 van autonoom rijden haalde. Het arsenaal aan rijhulpmiddelen dat – al dan niet optioneel – in de Audi A8 verpakt zit, is dan ook ronduit indrukwekkend. Indrukwekkender dan de verpakking alvast, want het design loopt over van conservatisme. Iets waar de facelift uit 2022 weinig aan veranderde. Binnenin valt de ‘revolutie’ beter op, met grote aanraakschermen die het zenuwcentrum van de connectiviteit vormen. De nadruk ligt op comfort, zeker voor de passagiers achterin. Die kunnen in de LWB-versie, met zijn 13 centimeter langere wielbasis, languit genieten van een businessfauteuil, voetmassage incluis.
De door een 48-volt–circuit gestuurde actieve ophanging kan voortaan anticiperen op oneffenheden in de weg en vierwielsturing maakt deze grote limousine wendbaarder dan je zou kunnen denken. In eerste instantie was de vernieuwde A8 enkel leverbaar met benzinemotoren: de 55 TFSI (340 pk) is een 3.0-zescilinder, de S8 doet een beroep op een V8 met 571 pk en 800 Nm – genoeg voor een sprintje van 0 naar 100 in 3,8 seconden. Daarna keerden ook de diesel (50 TDI, 286 pk) en de plug-inhybride terug. Die 60 TFSI e pakt uit met een vermogen van 462 pk en een CO2-uitstoot van 39 g/km, wat in een bedrijfscontext nog niet al zijn relevantie heeft verloren.
De Audi A8 is een berline waarin je urenlang zorgeloos kilometers kunt vreten zonder vermoeid te raken. Met dank aan een indrukwekkend arsenaal van technologische hoogstandjes, die zowel de comfort als de veiligheid verhogen.