Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2021 gelanceerde e-Tron GT is een buitenbeentje in de familie: deze elektrische vierdeurs deelt zijn DNA met de Porsche Taycan – als je aandachtig kijkt, dan zie je de verwantschap. Niettemin heeft Audi er duidelijk zijn eigen saus over gekieperd, met een specifiek aluminium koetswerk met het bekende zeshoekige radiatorrooster, dat nu in de koetswerkkleur zit. Ook het fraai aangeklede interieur voor vier personen is eigen makelij. De koffer (490 liter) is echter bijna net zo onpraktisch als bij de Porsche.
Er zijn twee versies beschikbaar, een gewone (350 kW/476 pk) en een RS. Beide hebben zowel op de voortrein als achteraan een elektromotor. De voorste is telkens 175 kW sterk, de achterste respectievelijk 320 kW en 335 kW. Het verschil zit hem in het piekvermogen: de RS laat de motoren vaker samenwerken, wat resulteert in een hoger totaal van 440 kW, ofte bijna 600 pk. Genoeg om van 0 naar 100 km/u te knallen in een luttele 3,3 seconden. De batterijen werken op een spanning van 800 volt, zodat de e-Tron GT supersnel kan laden op gelijkstroom (tot 270 kW). Ook hebben ze allebei een versnellingsbak met twee verzetten op de achteras. De kortere verhouding wordt echter enkel gebruikt wanneer je de launch control inschakelt.
Audi heeft de indrukwekkende auto die de Porsche Taycan al is, zo mogelijk nog beter gemaakt. De e-Tron GT is namelijk iets toegeeflijker, en dus net iets bruikbaarder voor alledag – hoewel ook hier de koffer niet echt praktisch is. En ook al is de Audi minder duur dan zijn tweelingbroer uit Stuttgart, toch blijft de prijs absoluut gezien erg hoog.