Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Audi Q8 is een vierdeurs-SUV met een elegant design en een hoogwaardig interieur. Als grote SUV bezit hij een praktisch karakter en biedt hij extra mogelijkheden. Zijn ruime afmetingen maken hem geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer en weekenduitstapjes, terwijl zijn mildehybridesysteem een indrukwekkende 210 kW (286 pk) ontwikkelt, wat dynamische prestaties belooft. De permanente vierwielaandrijving quattro en een bodemvrijheid van 254 millimeter maken van de Audi Q8 een SUV waarop je kan vertrouwen, ook wanneer u zich op onverhard terrein begeeft.
Het gamma van de Audi Q8 biedt verschillende prijsopties en prestatiemogelijkheden. Het basismodel, de Q8 45 TDI, begint bij 77.180 euro. Het benzinemodel Q8 4.0 TFSI is verkrijgbaar vanaf 140.050 euro. Plug-inhybride versies zijn verkrijgbaar vanaf 83.200 euro, maar sportievelingen zullen wellicht eerder kiezen voor de SQ8 of RS Q8.
De Audi Q8 is een indrukwekkende auto en biedt twee uitrustingslijnen. Het instapmodel beschikt over voorzieningen zoals een elektrisch bediende achterklep, digitale tellers (Audi Virtual Cockpit) en gestuurde demping. Ledverlichting voor een gelijkmatige verlichting en 19-duimwielen geven het vertrouwen om elk terrein aan te pakken. Ondertussen bouwt de Competition-versie van de Q8 voort op deze voordelen door meer personaliseringsmogelijkheden te bieden.
Tweedehands is de Audi Q8 een geweldige keuze voor wie op zoek is naar een combinatie van stijl, comfort en prestaties in één auto. Met zijn robuuste constructie, hoogwaardige materialen en garantiemogelijkheden kan de Q8 een geweldige deal zijn, ook als hij tweedehands wordt gekocht.
De in 2018 gelanceerde Q8 is het ‘coupébroertje’ van de Q7. Daarmee vergeleken is hij wel korter, lager en breder, zodat hij er meer gedrongen uitziet. Die stoere look ging gelukkig niet ten koste van de functionaliteit. Binnenin zijn de drie achterste zitplaatsen nog even ruim als die in de Q7, en ook de verschuifbare achterbank is gebleven. Wel heeft de Q8 geen recht op de derde zitrij in de koffer van de Q7, terwijl het laadvolume zelf ook wat afnam (tot 505/605 liter, afhankelijk van de stand van de achterbank. Voorin kijken de inzittenden uit op het dashboard van de jongste grote Audi’s, met tot drie grote schermen: twee op de middenconsole en een ander achter het stuur.
Het motorpalet draait aan dieselzijde rond de drieliter-V6, die bestaat met 231 pk (45 TDI) of 286 pk (50 TDI). Aan benzinezijde wordt de drieliter-V6 van de 55 TFSI (340 pk) nog overklast door de vierliter-V8 uit de SQ8 (507 pk) en RS Q8 (600 pk). Ook de twee plug-inversies uit de Q7 zijn van de partij (55 TFSI e en 60 TFSI e). Vierwielaandrijving is standaard, net als een achttrapsautomaat. Onderweg komt deze grote SUV dynamisch voor de dag met zijn stuur met variabele overbrengingsverhouding. De optionele vierwielsturing maakt hem nóg levendiger, terwijl comfortliefhebbers er goed aan doen de luchtveren met variabele bodemvrijheid te bestellen.
De Q8 is gezegend met een look die resoluut dynamischer is dan die van de Q7 waarvan hij afgeleid is. En ook al speelde hij bij de hele transformatie de derde stoelenrij en flink laadvolume kwijt, toch blijft dit een ruime en veelzijdige SUV voor gezinnen. Alleen die prijs...