Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie 1-Reeks kwam er al vier jaar nadat zijn voorganger de revolutie van voorwielaandrijving introduceerde en houdt het midden tussen een ver doorgedreven facelift en een nieuw model. Het design is alvast evolutionair, al groeide de 1 wel tot 4,36 meter en werd hij ook een tikje hoger. Het in de achterstijl gegraveerde nummer 1 verraadt dat je met de jongste editie te maken hebt. Het interieur leunt voor de bediening nadrukkelijk op het aanraakscherm van het multimediasysteem dat op het meeste recente OS9 draait. BMW is wel zo slim geweest om de knoppen van de airco altijd te afficheren, zodat je niet door de menu’s moet harken. Het systeem biedt ook games aan.
Het gamma telt drie- en viercilinders op benzine (122 tot 300 pk in de M135), waarbij de topversies op vierwielaandrijving kunnen rekenen. Voor een stekkerversie bedankt de kleine BMW, wel biedt hij nog steeds twee dieselversies aan: een 118d van 150 pk en een amper sterkere 120d van 163 pk (116 tot 190 pk) – eigenlijk dezelfde motor die zijn surplus uit een elektromotor van 20 pk haalt (bij de benzines is dat vanaf de 120 het geval). Ongeacht de aandrijving heeft BMW ervoor gezorgd dat de stuurrespons, de wendbaarheid in bochten en de precisie van het rijgedrag nog altijd van de bovenste plank zijn. En daar lijkt het ook in geslaagd. Het culmineert allemaal in de M135, die met het Adaptive M Chassis niet alleen meer, maar vooral de juiste kruiding toevoegt – toch als de weg er vlak bij ligt.
BMW schuift deze 1-Reeks naar voren als een nieuw model, maar je zit er niet naast als je hem als een verder verfijnde versie van de voorganger beschouwt. Niks mis mee, want maar weinig voorwieltrekkers bieden dit niveau van rijplezier.