Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na twee achterwielaangedreven generaties koos de derde generatie van de 1-Reeks in 2019 voor voorwielaandrijving – tot groot ongenoegen van de diehards overigens. Maar voorwieltrekker of niet, in elk geval heeft BMW de 1-Reeks een duidelijk herkenbaar uiterlijk meegegeven, waarbij het grote radiatorrooster niet bij iedereen in de smaak valt. Het interieur is minder controversieel, met een centraal aanraakscherm dat is afgescheiden van het instrumentenbord. Tegen meerprijs zijn digitale instrumenten leverbaar, net als BMW’s spraakgestuurde assistent. Achterin ging de binnenruimte er duidelijk op vooruit door de overstap op voorwielaandrijving, maar de middelste plek blijft eerder symbolisch.
Om toch het nodige rijplezier te verzekeren, zijn alle versies voorzien van een meerarmige achteras, terwijl de elektronica een handje komt helpen om de auto levendiger de bocht door te loodsen. Liefhebbers van een sportieve rijstijl doen er echter goed aan voor de vierwielaandrijving te kiezen, die tot 50 procent van het koppel naar achteren kan doorsluizen. Het gamma telt drie- en viercilinders op benzine (109 tot 306 pk) en diesel (116 tot 190 pk), maar van plug-inhybride varianten is voorlopig geen sprake.
Voorwieltrekker of niet: de BMW 1-Reeks serveert nog altijd genoeg Freude am Fahren. En zoals het een leasetopper past, is hij helemaal mee op het vlak van connectiviteit en uitrusting... maar het ontbreken van een fiscaal aantrekkelijke plug-inversie wordt net in die zakelijke context stilaan problematisch.