Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2019 gelanceerde en in 2022 gefacelifte zevende generatie van de 3-Reeks is weer wat groter dan zijn voorganger. De extra centimeters kwamen niet ten goede aan het laadvolume (dat bleef steken op 480 liter), maar wel aan de zitruimte op de achterbank. Voorin dompelt de 3-Reeks de inzittenden onder in een wereld van toptechnologie, met digitale instrumenten – hoewel de uitwerking daarvan toch minder uitgekiend lijkt dan bijvoorbeeld bij Audi. De middenconsole biedt plaats aan een aanraakscherm van 10,25 duim, maar het geconnecteerde multimediasysteem laat zich ook bedienen via gebaren of stemcommando’s. In 2024 werd het systeem geüpgraded naar OS 8.5, wat het aantal knoppen terugdringt.
De structuur van de jongste 3-Reeks is de helft stijver geworden en heeft bredere sporen. Dat voel je. Samen met een lager zwaartepunt, andere schokdempertechnologie en een ideale gewichtsverdeling (50 procent op elke as), levert dat een dynamisch rijgedrag van de bovenste plank op... zonder dat het comfort daarvan de dupe is. Het uitgebreide motorpalet bestaat uitsluitend uit twee- en drieliters, met vermogens die aan benzinezijde variëren van 156 pk (318i) tot 550 pk (M3 CS), en aan dieselzijde van 136 pk (318d) tot 340 pk (M340d). De plug-ihybride 330e (ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving) kreeg intussen een grotere batterij (19,5 kWh) waardoor hij een elektrisch rijbereik van 100 kilometer haalt.
Met de huidige generatie slaagde BMW erin zijn iconische 3-Reeks naar een erg hoog niveau te tillen: de 3 is weer de leukst rijdende berline in zijn klasse geworden, met nog een dot comfort erbovenop. Bovendien gooit hij ook qua toptechnologie en connectiviteit hoge ogen.