Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2019 gelanceerde en in 2022 gefacelifte zevende generatie van de 3-Reeks werd weer wat groter dan zijn voorganger. De extra centimeters kwamen niet ten goede aan het laadvolume (dat bleef steken op 480 liter), maar wel aan de zitruimte op de achterbank. Voorin dompelt de 3-Reeks de inzittenden onder in een wereld van toptechnologie, met digitale instrumenten – hoewel de uitwerking daarvan toch minder uitgekiend lijkt dan bijvoorbeeld bij Audi. De middenconsole biedt plaats aan een aanraakscherm van 10,25 duim, maar het geconnecteerde multimediasysteem laat zich ook bedienen via de draaiknop op de middenconsole, via gebaren of via stemcommando’s.
De nieuwe 3-Reeks is de helft stijver qua structuur dan zijn voorganger en heeft bredere sporen, en dat voel je. Samen met een lager zwaartepunt, andere schokdempertechnologie en een ideale gewichtsverdeling (50 procent op elke as), levert dat een dynamisch rijgedrag van de bovenste plank op... zonder dat het comfort daarvan de dupe is. Het uitgebreide motorpalet bestaat uitsluitend uit twee- en drieliters, met vermogens die aan benzinezijde variëren van 156 pk (318i) tot 550 pk (M3 CS), en aan dieselzijde van 122 pk (316d) tot 340 pk (M340d). Ook twee plug-inhybrideversies zijn verkrijgbaar (320e met 204 en 330e met 292 pk), evenals vierwielaandrijving. De manuele versnellingsbak is bij de facelift van 2022 uit het gamma verdwenen.
Met deze zevende generatie slaagde BMW erin zijn iconische 3-Reeks naar een erg hoog niveau te tillen: de 3 is weer de leukst rijdende berline in zijn klasse geworden, met nog een dot comfort erbovenop. Bovendien gooit hij ook qua toptechnologie en connectiviteit hoge ogen.