Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige 5-Reeks Touring stamt uit 2017 en kreeg in 2020 een verjongingskuur. Deze break is ongeveer even lang als de berline, wat betekent dat het interieur niet ruimer is. De inzittenden op de achterbank hebben nochtans aan plaats geen gebrek. Alleen de middelste zitplaats is minder comfortabel, als gevolg van de grote middentunnel. Handig is de achterruit die afzonderlijk van de achterklep kan worden geopend. Die laatste kan tegen meerprijs eveneens handsfree worden bediend, door met je voet onder de bumper te bewegen. BMW heeft daarnaast nog gedacht aan vakken in de vloer om het bagagescherm en het scheidingsnet op te bergen.
Om overweg te kunnen met een zware belading is de 5-Reeks Touring achteraan standaard voorzien van luchtveren met niveauregeling, maar deze break kan zijn hoge gewicht niet helemaal camoufleren op bochtige wegjes. De optionele gestuurde schokdemping is in elk geval een aanrader. Onder de motorkap neemt de Touring de krachtbronnen van de berline over, inclusief de plug-inhybrides 520e en 530e. Die zijn allebei fiscaal interessant voor zelfstandigen – alleen bij de vierwielaangedreven 530e xDrive is het opletten dat je niet boven de fiscale drempel van 50 g/km uitkomt. De krachtige 545e is er niet als Touring en ook de M5 bestaat niet als break.
Over de generaties heen heeft de 5-Reeks Touring wat aan dynamisme ingeboet, maar dat compenseert hij ruimschoots met zijn grotere comfort. Bovendien verzorgt deze grote break ook zijn functionele karakter, met onder meer de driedelige achterbank of de afzonderlijk te openen achterruit.