Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Terwijl zijn voorganger vooral nog een X1 met een lagere daklijn was, kiest de tweede generatie van de BMW X2, die begin 2024 debuteerde, voor zuiverder coupé-SUV-lijnen – naar het voorbeeld van grote broers X4 en X6. De neus, met de opvallende Iconic Glow-omlijsting rond de ‘nieren’, doet dan weer denken aan die van de XM. De nieuwe vormtaal maakte de X2 ook een stuk langer dan vroeger (4,55 meter), waardoor de koffer nu zelfs groter is dan die van de X1: 560 liter, of 515 liter in de mildhybride varianten. Het dashboard is ook deze keer weer identiek aan dat van de X1, inclusief BMW’s befaamde Curved Display. Ook hier is de fysieke iDrive-knop daardoor jammer genoeg verdwenen.
Technisch zijn er geen verrassingen: alle motoren zijn bekend. De grote nieuwigheid is dat voor het eerst ook elektrische varianten worden aangeboden, maar ook de verbrandingsmotoren blijven op post, met keuze tussen benzine- en dieselmotoren met drie of vier cilinders, al dan niet met elektrische ondersteuning. De X2 krijgt vooraan passief-adaptieve schokdempers, maar allicht zullen veel versies de showroom verlaten met het M Sport-pakket, dat een volledig adaptieve schokdemping toevoegt en het koetswerk 15 millimeter bij de grond legt. Het nadeel is dan wel dat dat pack ook sportieve negentienduimers omvat, die afbreuk doen aan de filtering.
De BMW X2 ruilde zijn eigenzinnige looks in voor een klassieker coupé-SUV-profiel, maar de filosofie achter het model is nog altijd dezelfde: dit is in essentie een dynamischer ingesteld alternatief voor de X1, dat wat comfort opgaf voor extra snedigheid.