Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De X2 werd in januari 2018 onthuld. Technisch is hij sterk verwant aan de (vorige) X1, maar hij is korter en lager, zodat hij er gespierder uitziet. De kleine glaspartijen versterken die dynamische look nog. De inrichting van het interieur is in vergelijking met die buitenkant beduidend klassieker, met bijvoorbeeld hetzelfde sobere dashboard als in de vorige X1. Daarmee vergeleken zitten de inzittenden hier wel nog wat dichter bij de grond. Achterin zijn de twee bloedbroeders even ruim, maar de achterbank is hier niet meer verschuifbaar en de koffer moet 35 liter laadvolume inboeten.
Wat het onderstel betreft, kiest de X2 voor meer dynamische instellingen dan de X1, met een stuggere ophanging en dikkere antirolstangen die deze cross-over verzekeren van een snedig en nauwkeurig weggedrag. Rijplezier verzekerd dus, maar het comfort gaat er wel op achteruit. Het motoraanbod gaat van 116 pk voor de 16d tot 306 pk voor de M35i. De X2 is nog te krijgen met een manuele versnellingsbak (16d, 18d en 18i). Er is ook een oplaadbare hybrideversie van 220 pk die een 1.5-driecilinder combineert met een elektromotor. Deze X2 loopt wel op zijn laatste benen. Zijn opvolger zal opnieuw gebaseerd zijn op de X1, maar dan de in 2022 gelanceerde generatie.
De X2 is in feite een meer gespierde en dichter bij de grond liggende X1, een gedrongen en originele cross-over die enkele functionele troeven inlevert in ruil voor een fijngeslepen onderstel... dat daardoor ook wel aan comfort inboette. En dat al dat fraais zijn prijs heeft, zal allicht niemand verwonderen.