Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De X7, die in 2019 kwam postvatten bovenaan in BMW’s SUV-gamma, kreeg in 2022 een facelift. Die bracht vooral een hertekende snuit met een verlicht radiatorrooster, mildhybridetechnologie op 48 volt en de jongste generatie van het iDrive. Deze mastodont van 5,15 meter en 2 meter breed werd bedacht voor Noord-Amerika – daar loopt hij ook van de band en is standaard een zevenzitter (of als optie een zeszitter), en die inzittenden mogen gerust allemaal volwassenen zijn. Standaard krijgt hij een klimaatregeling met vier temperatuurzones mee, optioneel zijn er dat zelfs vijf (met een afzonderlijke module op de derde rij). Alle plaatsen hebben stoelverwarming, de voorstoelen kunnen ook geventileerd worden. Kortom, deze grote SUV leent zich uitstekend voor lange ritten.
De motoren doen niet onder. Om te beginnen zijn er twee benzines: een drieliter-zescilinder van 381 pk (40i) en een 4.4-biturbo-V8 van 530 pk (M60i). De ‘redelijke’ keuze is echter de 40d, met een drieliter-zescilinderdiesel van 223 pk. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. Gelet op de afmetingen van de X7 kun je natuurlijk niet spreken van een levendig weggedrag, maar alles welbeschouwd rijdt deze kolos wel efficiënt. Bovendien is het comfort eersteklas: luchtveren zijn standaard, net zoals de dubbele beglazing, die een uitzonderlijk goede geluiddemping verzekert.
De grote X7 koppelt de charme van reizen ‘the American way’ aan de Deutsche Grundlichkeit inzake weggedrag en afwerking. Het beste van twee werelden dus... al blijft het een feit dat het formaat van deze klepper niet echt aangepast is aan onze Europese smalle wegen.