Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Citroën C4 transformeert in een gedurfde cross-over, met een sterke persoonlijkheid die bij de facelift in 2024 nog wat meer karakter kreeg. Desgewenst is er ook een versie met klassiekere koffer in de vorm van de C4 X. Hoewel de C4 een flinke 4,36 meter lang is, maakt hij gebruik van het CMP-platform van een categorie lager, maar dan met de langste wielbasis. Op de achterbank is er genoeg beenruimte, maar door de aflopende daklijn komen grote volwassenen wel in de problemen met hun hoofd. Voorin oogt het dashboard nogal somber en basic – een kritiek die ook geldt voor de digitale instrumenten. Maar opbergvakken zijn er in overvloed, met in sommige versies een lade in plaats van een handschoenkastje.
Onderweg creëren de schokdempers met hydraulische druklagers (standaard op de meeste uitvoeringen) dat typische zwevend-tapijtgevoel en de doorgedreven geluiddemping versterkt verder de indruk van comfort. Anderzijds gaat die keuze voor comfort wel ten koste van de rijdynamiek. Op bochtige trajecten komt de C4 wat minder strak voor de dag, en het overbekrachtigde en indirecte stuur helpt daarbij niet. Naast de volledig elektrische versies zijn twee benzines leverbaar (102 of 131 pk), die elk een aanbevelenswaardige mildhybride variant hebben (100 en 136 pk), en één diesel (1.5 BlueHDi van 131 pk). Die laatste heeft standaard recht op de uitstekende achttrapsautomaat die als optie verkrijgbaar is op de 1.2 PureTech 130.
Met de C4 vermengt Citroën nostalgische knipogen met de hedendaagse zucht naar cross-overs en SUV’s. Dat leverde een eigenzinnige, maar sympathieke cocktail op, die veel ruimte en comfort koppelt aan moderne technologie.