Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Oorspronkelijk was het Citroëns plan om de C4 X in ons land enkel in zijn volledig elektrische uitvoering aan te bieden, maar al vrij snel kwam de Franse constructeur op die beslissing terug, en zo is deze eigenzinnige, hoger op zijn poten staande vierdeurs nu ook verkrijgbaar met benzine- of dieselmotor. Voor het interieur of het laadvolume maakt dat niet uit: ook de versies zonder stekker hebben een koffer van 510 liter. Een ruimte die bovendien nog vrij vlot toegankelijk is doordat het kofferdeksel diep uitgesneden is. Op de achterbank is er plaats genoeg in alle richtingen, voorin neemt de C4 X het nogal sobere dashboard over van de gewone C4, dat niet echt uitblinkt door zijn kwaliteitsindruk en op sommige vlakken al verouderd aandoet.
Citroën monteert in deze C4 X de Advanced Comfort-voorstoelen, en die doen hun naam alle eer aan. Ook de ophanging staat in het teken van het comfort, dankzij schokdempers met hydraulische aanslagpunten die elke rimpel in het wegdek gladstrijken. Aan een sportieve rijstijl heeft deze C4 X daarentegen geen boodschap, ongeacht het aandrijfgeheel in zijn neus. Klanten hebben daarbij boven op de elektrische versie de keuze uit een handgeschakelde 1.2 PureTech van 100 pk, diezelfde benzinedriecilinder, maar dan met 130 pk en een automaat, en ten slotte een 130 pk sterke diesel, eveneens met achttrapsautomaat.
Zonder premiumlabel op de neus is een klassieke vierdeursberline in het C-segment bij ons nagenoeg onverkoopbaar geworden. Citroën gooide er dan maar een cross-oversausje overheen, waardoor deze C4 X een origineel aanbod wordt. Al zal die gewaagde look zeker niet ieders meug zijn.