Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Net als de Leon – maar in tegenstelling tot de Formentor en de Born – is de Ateca geen ‘echte’ Cupra, maar de sportievere versie van een bestaand Seat-model. Oorspronkelijk was hij dan ook enkel leverbaar met de krachtige 2.0 TSI onder de motorkap, in zijn livrei met 300 pk en altijd gekoppeld aan de gerobotiseerde DSG-versnellingsbak en vierwielaandrijving. Ondertussen is de Cupra Ateca echter ook te krijgen met de 190 pk-versie van die laatste (nog steeds met vierwielaandrijving), en zelfs met de 1.5 TSI van 150 pk waarmee ook zijn Seat-tegenhanger kan worden besteld – in dat geval worden enkel de voorwielen aangedreven.
Uiteraard werd ook de ophanging van de bravere Ateca-uitvoeringen aangepast aan zoveel geweld. Zo is de wielbasis een fractie ingekort en werden de sporen verbreed, terwijl Cupra ook het stuur directer maakte. In de praktijk geeft dat een topatleet die van alle markten thuis is, en die zich net zo goed leent tot een potje ‘vlammen’ als de wekelijkse rit naar de supermarkt. De Cupra Ateca behoudt trouwens de aantrekkelijke binnenruimte en grote koffer van zijn Seat-broertje, die allebei blijven verrassen voor zo’n compacte auto.
Of een SUV ook een sportieveling kan zijn? Deze Cupra Ateca bewijst alvast van wel. Qua prestaties of rijgedrag hoeft hij niet onder te doen voor heel wat GTi’s, terwijl hij die allemaal het nakijken geeft door zijn veelzijdigheid. Als zijn wat opzichtige koetswerkaankleding en de stevige dorst (in het geval van de 2.0 TSI) je niet afschrikt, is dit een origineel alternatief dat voor zijn prijs geen echte rivalen heeft.