Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De eind 2021 gelanceerde Born – Cupra’s eerste volledig elektrische model – is sterk verwant met de Volkswagen ID.3. De twee delen hun platform en ook hun lange wielbasis van 2,76 meter, maar het koetswerk verschilt enigszins: dat van de Cupra is veel agressiever en getooid met de typische koperkleurige accenten eigen aan het Spaanse merk. Ook in het dashboard kun je de link met de ID.-modellen herkennen, hoewel de hogere middenconsole hier wel meer een cockpitgevoel creëert en de materialen een betere kwaliteitsindruk maken. De volledig digitale interface is echter ook bij de Born van de partij, met alle gevolgen van dien voor de ergonomie.
Net zoals zijn VW-neefje is de Born beschikbaar met drie batterijformaten: 45, 58 en 77 kWh (bruto), gekoppeld aan elektromotor van 150, 204 of 231 pk. Die laatste haalt in combinatie met de middelste batterij een sprinttijd van 0 naar 100 in 6,6 seconden. Het beloofde WLTP-rijbereik varieert van 349 kilometer voor de 45 kWh-versie tot 548 kilometer voor de Born met de grootste batterij. De oplaadmogelijkheden verschillen van versie tot versie: bij de 45 kWh-variant (die tijdelijk niet beschikbaar is wegens leveringsproblemen) is de interne omvormer slechts eenfasig (7,2 kW) en moet je bijbetalen om aan een gelijkstroomsnellader van 100 kW te kunnen opladen; de krachtiger versies beschikken standaard over een driefasenlader en kunnen aan een DC-laadpaal 100 of zelfs 125 kW aan.
Wie de Volkswagen ID.3 te braaf vindt, krijgt met deze Cupra Born een sportiever aangekleed alternatief dat veel meer karakter uitstraalt, beter afgewerkt is en – in de topversies althans – ook nog eens prettiger rijdt. Of dat ook de meerprijs rechtvaardigt, is een andere vraag.