Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Bestune, een dochtermerk van de Chinese FAW Group, streek eind 2021 in ons land neer met de T77. Een C-segment-SUV die visueel alvast niet misstaat naast zijn concurrenten. Ook niet in het interieur. Hier en daar zijn er nog wel wat valse noten (de plastic toetsen op de middenconsole en het stuur bijvoorbeeld), maar over het algemeen staat zowel de afwerking als de materiaalkeuze redelijk op niveau. Ook qua plaatsaanbod valt er weinig te klagen. De achterbank is ruim genoeg voor volwassenen, ook als die groter dan 1,80 meter zijn. De koffer valt met 342 liter dan weer tegen. Andere ergonomische missers zijn de verstelmogelijkheden voor het stuur (enkel in de diepte) en de bestuurdersstoel (niet laag genoeg). Ook het Chinese infotainmentsystem – hoewel het wordt gepresenteerd op een 12,3 duim groot aanraakscherm – is niet bepaald het meest verfijnde in omloop.
Voor zijn aandrijving valt de T77 terug op een 1,5 liter grote turbobenzine van 160 pk en 258 Nm die standaard gekoppeld zit aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. Een combinatie die meer dan vlot genoeg is om de 1,5 ton wegende SUV vooruit te helpen, zonder dat er daarom gesproken kan worden van enige sportiviteit. Een rustige rijstijl lijkt dus het meest aangewezen, temeer omdat het opgegeven WLTP-gemiddelde een forse 9,4 liter/100 km bedraagt (213 g/km).
De Bestune T77 toont zich in eerste instantie een evenwaardig, maar goedkoper alternatief voor de gevestigde namen. Tot je ook voorbij het hippe (digitale) oppervlak gaat kijken. De foutjes die dan boven komen drijven, maken dat de prijs dan toch niet zo laag is voor het gebodene.