Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In 2017 bracht Ferrari de 812 Superfast uit. Uiteraard met een V12, een type motor dat intussen bijna synoniem is geworden met de merknaam – maar voor hoe lang nog? De 812 Superfast houdt het bij een atmosferische krachtbron, een zeldzaamheid vandaag. Vergeleken met de F12 Berlinetta groeide de cilinderinhoud naar 6.496 cc, steeg de compressieverhouding lichtjes en grijpt de toerentalbegrenzer pas in bij 8.900 o/m. Het vermogen steeg van 740 naar 800 pk en bij 7.000 o/m staat een koppel van 718 Nm paraat. Die kracht gaat naar de achterwielen via een uitstekende gerobotiseerde F1-versnellingsbak
Dankzij de verzorgde aerodynamica ontwikkelt de 812 Superfast bij 200 km/u een neerwaartse druk van 210 kilo op de achteras. Via de ‘Manettino’ kan de bestuurder kiezen uit verschillende rijmodi, waarmee hij het karakter van de auto helemaal aan de omstandigheden kan aanpassen. De koolstofceramische remmen overtuigen door hun doseerbaarheid en hun uithoudingsvermogen, maar kunnen helaas niet doen vergeten dat deze 812 bijna 1,7 ton weegt. De 812 is er sinds eind 2019 ook als GTS met een stalen wegklapdak en in 2021 voegde Ferrari daar de Competizione (of Competizione Aperta voor de GTS) aan toe: een nóg extreme, nóg snellere en vooral peperdure 812. Het ging echter om een beperkte oplage, die intussen volledig is uitverkocht.
Met de 812 bundelt Ferrari een comfortabele GT en een supercar in één auto. Een combinatie van technisch meesterschap en betoverende charme. Maar dat alles heeft natuurlijk ook wel zijn prijs.