Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Tijdens de 24 Uur van Daytona in 1967 reed Ferrari drie wagens naar het podium, in het kader van het wereldkampioenschap voor sportwagens. Deze Daytona SP3, het derde lid van de Icona-reeks (samen met de Monza SP1 en SP2), is een eerbetoon aan die racetriomf van toen. De styling verwijst naar de jaren 60, met bolle lijnen, spiegels op de voorspatborden en de afwezigheid van grote aerodynamische opzetstukken. Het grootste deel van de downforce wordt dus door de voertuigbodem gegenereerd. De hedendaagse supercar (met wegklapbaar targadak) is gebaseerd op de carbonstructuur van de LaFerrari Aperta en draagt zijn motor centraal achterin. Maar in dit geval is er wel geen sprake van een hybride aandrijving met een zware batterij…
De Daytona SP3 wordt louter en alleen aangedreven door de atmosferische 6.5-V12. Zonder enige elektrische assistentie levert deze verbrandingsmotor niet minder dan 840 pk en klimt hij moeiteloos tot 9.500 o/m. Het snerpende geluid dat uit de uitlaat ontsnapt, doet denken aan dat van een oude F1-bolide, maar dan minder luid... De gerobotiseerde zevenversnellingsbak kan het ritme goed volgen en het stuur is merkbaar zwaarder dan dat van de jongste Ferrari-modellen. Meer nog dan bij een 296 GTB of zelfs een 812 Competizone heb je het gevoel in een echte raceauto te rijden, en niet in een overpowered stuk speelgoed voor grote kinderen. Een Ferrari die veel betrokkenheid en respect vraagt. Alle 599 geproduceerde exemplaren zijn intussen al verkocht, ondanks een prijs van 2 miljoen euro per stuk...
Tijden veranderen, ook bij Ferrari, dat intussen al hybride sportwagens produceert, en binnenkort zelfs een SUV. Maar de constructeur grijpt ook nog graag terug naar de schoonheid en zuiverheid van zijn erfgoed. Deze Daytona SP3 is daar een perfect voorbeeld van.