Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na een afwezigheid van meer dan 25 jaar is de Bronco terug, en de vijfdeursversie steekt zelfs de Atlantische Oceaan over om bij ons op de markt te komen. Net als de Jeep Wrangler is deze Ford een pure terreinwagen. Er zijn twee versies: Outer Banks (inschakelbare vierwielaandrijving en reductievehoudingen) of de meer offroadgeoriënteerde Badlands (permanente vierwielaandrijving, reductievehoudingen, vergrendelbare differentiëlen voor- en achteraan, loskoppelbare stabilisatorstang, Bilstein-ophanging en BF Goodrich-banden). In beide gevallen kunnen de meeste koetswerkpanelen (ook de deuren!) worden verwijderd, waardoor de auto verandert in een echte avontuurlijke cabrio. Deze Bronco geraakt immers bijna overal!
Op de weg doet hij het niet zo goed als een SUV, door een zweverigere vooras, een wat springerige starre achteras en een sponsachtig rempedaal. Op grote wegen steekt er ook veel windgeruis de kop op. En binnenin is de afwerking erg plastiekerig. Op de uitrusting valt echter iets af te dingen, want die is erg compleet. Onder de motorkap is slechts één motor beschikbaar: de 2,7 liter grote V6-benzinemotor met dubbele turbo en meer dan 300 pk, die soepel en krachtig is, maar ook erg dorstig. We stellen het romige karakter van dit aandrijfgeheel op prijs, net als de behoorlijk geslaagde sturing van de tientrapsautomaat.
Net als een Jeep Wrangler is de Bronco een typisch Amerikaanse 4x4, met een exotisch kantje en een grote efficiëntie in het terrein. Maar op het asfalt is hij rustiek, terwijl hij erg duur is qua aankoop, aan de pomp en qua belastingen. Zich bewust van die zwakke punten heeft Ford maar een klein aantal Bronco's naar Europa verscheept, wat hem nog exclusiever maakt.