Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De zevende generatie van de Fiesta, die in 2017 op de markt kwam en voor 2022 een frisse neus haalde, biedt voldoende zitruimte, maar overweldigend kun je het plaatsaanbod niet noemen. Ook de koffer heeft een respectabel, zij het niet uitzonderlijk formaat. Het interieur laat een goed afgewerkte indruk na. Dat geldt ook voor de materiaalkeuze van het instrumentenbord, maar de deurpanelen bestaan nog altijd uit goedkoop ogende kunststof. Alle versies beschikken voortaan over een helder en snel reagerend aanraakscherm van 8 duim, dat in de topversie kan worden aangevuld met digitale instrumenten.
Onderweg onderscheidt de Fiesta zich door zijn uitstekende rijgedrag: hij voelt niet enkel veilig aan, maar slaagt er ook in om een stevige portie rijplezier te serveren. De stuurbekrachtiging is goed gedoseerd, zodat het stuur tegelijk precies en direct aanvoelt. De ophanging is ietwat stug, maar zeker niet hard. Ook de stoere en verhoogde Active-uitvoering behoudt die uitstekende balans. Het motorpalet telt enkel nog benzinemotoren en reikt van 75 tot 200 pk (in de fantastische ST). Sommige versies zijn ook voorzien van mildhybride ondersteuning.
In zijn categorie is de Fiesta een van de leukste aanbiedingen en dat heeft hij vooral te danken aan zijn rijplezier. Het design is misschien wat (te) nauw verwant met dat van zijn voorganger, maar op de punten die er in dit segment toe doen, is Fords stadsauto helemaal bij de les. Jammer dat de productie in 2023 wordt stopgezet en dat er geen opvolger voorzien is.