Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Sinds 2020 telt Ford opnieuw een Puma in zijn rangen, al gaat het ditmaal om een kleine SUV. Die is gebaseerd op de Fiesta, en dat merk je aan zijn interieur: het ziet er wat goedkoop uit, met enkele kunststoffen van povere kwaliteit. Gelukkig is de standaarduitrusting vanaf het basisniveau verzorgd, met op de topversies zelfs voorstoelen met massagefunctie. Het plaatsaanbod in de Puma is behoorlijk, zonder meer, maar de koffer is best ruim. De Ford heeft ook nog een joker achter de hand, in de vorm van de Megabox: een kunststof bergvak onder de laadvloer dat je ook makkelijk kunt uitwassen.
Op zijn Fiesta-basis ontpopt de Puma zich tot de meest dynamische kleine SUV op de markt, dankzij een snedige voortrein en een speels evenwicht. Helaas gaat dat een beetje ten koste van het ophangingscomfort, dat aan de stugge kant is. Onder de motorkap enkel nog benzines, meer bepaald de 1.0 EcoBoost met microhybridetechnologie en 125 of 155 pk, en helemaal bovenaan in het gamma een manuele 1.5-turbo van 200 pk, die met zijn specifieke ophanging de reputatie van Fords sportieve label alle eer aandoet. In 2023 introduceerde Ford een versie die dat dynamischere chassis combineert met een tot 162 pk opgevoerde versie van de 1.0 EcoBoost.
De Puma is niet zozeer groter of ruimer dan een EcoSport, maar vooral veel moderner. Perfect is hij niet, maar dit is wel een van de sterkere leerlingen in de klas, dankzij een interessante verhouding prijs-prestaties en een rijplezier dat zijns gelijke niet vindt in dit segment. In ruil moet je wel een ietwat stug wegcontact voor lief nemen.