Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Sinds 2020 telt Ford opnieuw een Puma in zijn rangen, al gaat het ditmaal niet om een kleine coupé, maar om een stads-SUV. Die is gebaseerd op wijlen de Fiesta, en dat merk je aan zijn interieur: het ziet er wat goedkoop uit, met hier en daar kunststoffen van mindere kwaliteit. Gelukkig is de standaarduitrusting vanaf het basisniveau verzorgd. Het plaatsaanbod in de Puma is behoorlijk, zonder meer, maar de koffer is best ruim. De Ford heeft ook nog een joker achter de hand, in de vorm van de Megabox: een kunststof bergvak onder de laadvloer dat je ook makkelijk kunt uitwassen.
Op zijn Fiesta-basis ontpopt de Puma zich tot de meest dynamische kleine SUV op de markt, dankzij een snedige voortrein en een speels evenwicht. Helaas gaat dat een beetje ten koste van het ophangingscomfort, dat aan de stugge kant is. In afwachting van de volledig elektrische versie, die in 2025 in de showroom wordt verwacht, ligt onder de motorkap enkel nog de 1.0 EcoBoost op benzine met microhybridetechnologie en 125, 155 of 162 pk. Daarbij is alleen de minst krachtige versie nog te krijgen met een handgeschakelde versnellingsbak, terwijl de krachtigste automatisch recht heeft op een dynamischer ST-chassis. In de zomer van 2024 onderging de Puma een (bijzonder) lichte facelift, waarbij hij ook de jongste versie van Fords infotainmentsysteem kreeg (Sync4).
Niemand is perfect, ook de Puma niet, maar dit is wel een van de sterkere leerlingen in de klas, dankzij een interessante verhouding prijs-prestaties en een rijplezier dat zijns gelijke niet vindt in dit segment. Het ietwat stugge wegcontact moet je wel voor lief nemen.