Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Civic van Honda onderging een bescheiden facelift, die aan de buitenkant amper merkbaar is. Opvallender is dat het gamma wel door Dr. Jekyll en zijn alter ego Mr.Hyde lijkt samengesteld. Aan de ene kant is er de zuinige ecoversie e:HEV met hybride technologie, aan het andere uiteinde van het spectrum de onvolprezen doordouwer, Type-R.
Een beetje overlap is er wel, want ook met elektrische ondersteuning gaat de Civic het rijplezier niet uit de weg - zeldzaam voor een hybride. De technische keuze is eigenzinnig, waarbij de verbrandingsmotor pas de voorwielen aandrijft met hogere snelheden. Met een testgemiddelde van 5,0 liter per 100 kilometer werkt de strategie ook in echte omstandigheden een zuinig verbruik in de hand. Alleen de hoofdruimte achterin en het suffe uiterlijk zetten een domper op de voortreffelijkheid van het geheel.
Wie de 60.000 euro (!) ervoor over heeft, krijgt in de Type-R een ware kettingreactie aan hoogtepunten: een ultrastijf koetswerk, een laserprecieze manuele zesbak, een magistrale adaptieve demping en een dijk van een 2 liter met singlescrollturbo maken er een circuitracer voor de openbare weg van. Aan charme boet de Type-R niet in, ondanks het anachronisme dat hij stilaan wordt. De gelimiteerde S-Grade (zonder airco, hoedenplank of andere franjes) komt helemaal tegemoet aan hardcorefans van hot hatches. Voor je bankrekening is het een troost dat je bezwaarlijk beter dan dit zal vinden.
Ecologisch of sensationeel, aan andere keuze heb je niet bij de Civic. Maar welke je ook kiest, een benijdenswaardige portie rijplezier zit steeds inbegrepen.