Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Vergeleken met zijn voorganger heeft deze elfde Civic-generatie een veel conventioneler uiterlijk, waardoor hij een breder publiek zou moeten aanspreken. Met zijn lengte van meer dan 4,5 meter is hij een van de grootste in zijn segment. De inzittenden hebben geen gebrek aan ruimte en de stoelen zijn comfortabel. Jammer dat het meubilair overwegend bekleed is met harde kunststoffen. Het 10,2 duim grote digitale instrumentenbord is goed leesbaar. Voor het infotainment heeft de constructeur gekozen voor een centraal scherm van 9 duim, dat zeer intuïtief te bedienen is dankzij een combinatie van fysieke knoppen en aanraaktechnologie. Ook veiligheid is geen issue, met elf airbags, waaronder een centrale, tussen de bestuurder en de voorste passagier.
De ‘gewone’ Civic is alleen verkrijgbaar als zelfopladende hybride, waarbij een atmosferische benzinemotor (stil en zacht) wordt gecombineerd met twee elektromotoren (een starter-alternator en een klassiek exemplaar). Met een gecombineerd vermogen van 184 pk zijn de prestaties behoorlijk. Een goed punt ook voor het weggedrag, dat geslaagd en evenwichtig is. Het gemiddelde verbruik kan onder de 5 l/100 km duiken. Naast die rationele versie is er echter ook opnieuw een sportieve Type R, zonder enige vorm van hybridisering. Zijn tweeliter-turbo – met VTEC-technologie – is nu 330 pk en 400 Nm sterk, power die nog steeds via een manuele zesversnellingsbak enkel aan de voorwielen wordt doorgegeven.
Zoals alle Honda’s is ook deze Civic een hoogtechnologische auto. Hij is ook aangenaam in het gebruik en een plezier om mee te rijden. Het model is correct geprijsd, maar naast de erg sportieve Type R wordt er slechts één aandrijving aangeboden: een zelfopladende hybride.