Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In de zomer van 2018 maakte Europa kennis met de vijfde generatie van de CR-V. Deze Japanse SUV is bijzonder ruim en handig. Zo zwaaien de deuren in een hoek van 90 graden open, om makkelijker te kunnen instappen. De voorste inzittenden kijken uit op een modern dashboard, met een groot centraal scherm en een digitale tellerpartij. De achterpassagiers hebben aan ruimte geen gebrek. Wel is de derde zitrij die leverbaar was op de benzineversies, uit de catalogus verdwenen, zodat alle CR-V’s nu klassieke vijfzitters zijn.
Voor het modeljaar 2022 besloot Honda namelijk om de CR-V enkel nog in te voeren als 2.0 Hybrid, een zelfopladend geheel waarvan de combinatie benzine- en elektromotor in totaal 184 pk ontwikkelt. Opmerkelijk is dat dit geheel het zonder versnellingsbak doet: de verbrandingsmotor doet ofwel dienst als generator of drijft rechtstreeks de voorwielen (of de vier wielen) aan via een enkelvoudige reductieverhouding. Dat klinkt allemaal ingewikkelder dan het is, en in de praktijk is de CR-V 2.0 Hybrid efficiënt en best spaarzaam. Onderweg ligt de klemtoon op het comfort; de snedigste in een opeenvolging van bochten is deze Japanner zeker niet. Een ander pijnpunt is het strikte uitrustingsbeleid bij Honda: alle uitrusting ligt vast in de afwerkingsniveaus, je auto à la carte samenstellen is onmogelijk.
Wie de moeite neemt om voorbij het discrete uiterlijk van de Honda CR-V te kijken, ontdekt hier een auto die een ruim en weldoordacht interieur combineert met een degelijk algemeen comfort. De 2.0 Hybrid – de enige overgebleven motor – is een goed alternatief voor de diesel.