Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de HR-V kwam eind 2021 op de markt en pakt uit met een uitgesproken modern en geraffineerd gezicht. Met een lengte van 4,34 meter blijft de HR-V een van de compactste modellen in dit segment. Dankzij de grote glaspartijen heerst binnenin een luchtige sfeer, ook achterin, waar de HR-V moeiteloos plek biedt aan volwassenen – twee, geen drie. De centrale opstelling van de brandstoftank laat nog altijd ruimte voor Honda’s Magic Seats, waarmee je de zitting van de achterbank rechtop kunt klappen, tegen de rugleuning. De eigenlijke koffer is daarentegen minder ruim: amper 335 liter. Voorin wordt het dashboard overheerst door horizontale lijnen, met centraal het 9 duim grote aanraakscherm van de HMI-interface. Die is trouwens standaard vanaf de basisversie, net als digitale instrumenten, een handsfree instap- en startfunctie en zowat het hele arsenaal aan rijhulpsystemen.
Net als de Jazz en de CR-V bestaat de HR-V bij ons enkel als zelfladende full hybrid, e:HEV genaamd. De 1,5-liter op benzine van 107 pk die werkt volgens de Atkinson-cyclus, doet daarbij vooral dienst als generator voor de elektromotor (131 pk in totaal), en drijft alleen op de snelweg de voorwielen mee aan. Rijden doet de HR-V zijdezacht en stil, althans in de stad en bij een rustig tempo. Op de snelweg of met een zware voet verandert de viercilinder in een echte kabaalmaker.
Wie bereid is het spel van zijn hybride aandrijving mee te spelen, ontdekt met de Honda HR-V een heerlijk zachte en spaarzame cross-over, die bovendien niet buitensporig duur is, zeker niet als je rekening houdt met de uitgebreide standaarduitrusting.