Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met de Bayon introduceerde Hyundai in 2021 nóg een kleine cross-over... die qua formaat vervaarlijk dicht in de buurt van de Kona uitkomt. Voor het koetswerk schuwden de Hyundai-designers het risico niet – een gebrek aan persoonlijkheid kun je deze Koreaan zeker niet verwijten. Het dashboard verrast veel minder, want dat is dat van de i20, en helaas opgetrokken uit goedkoop aandoende kunststoffen. Achterin is behoorlijk wat plaats en qua laadvolume (411 liter) is deze cross-over zelfs de meerdere van de (iets) grotere Kona. Met als kanttekening dat de mildhybride uitvoeringen 90 liter van dat volume moeten inleveren, als gevolg van de 48-voltbatterij onder hun koffervloer.
Een starter-alternator kan bij die 48-voltversies de eenliter-turbo van 100 pk een duwtje in de rug komen geven onder belasting. Deze soepele en gewillige driepitter is beschikbaar met een manuele zesbak of een goed werkende gerobotiseerde zevenversnellingsbak (7DCT). Ook een atmosferische 1.2-viercilinder van 84 pk is beschikbaar, maar die is voorbehouden aan het laagste uitrustingsniveau. Wat hem meteen een pak minder interessant maakt, aangezien Hyundai amper ruimte laat voor personalisering. Het onderstel werd in Duitsland gefinetuned, en dat merk je: de schokdemping is aan de stugge kant, maar over het algemeen blijft het compromis comfort-wegligging overeind.
Deze Bayon heeft een aangename nasmaak. Het is een origineel aanbod in dit segment, met een degelijke verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte – beter in elk geval dan bij zijn ‘grote’ broer, de Kona. Bovendien rijdt hij prettig en kan hij een goed compromis tussen comfort en dynamiek voorleggen.