Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Eind 2020 lanceerde Hyundai de nieuwe generatie i20. Aan de buitenkant werd die niet echt groter, maar binnenin nam zowel de interieurbreedte als de beenruimte achterin toe, zodat het ook op de achterbank voortaan goed toeven is voor (twee) volwassenen. De koffer van de basisversies heeft een aantrekkelijk volume van 352 liter (90 liter minder voor de varianten met 48-voltondersteuning). Ondanks het overvloedige gebruik van donkere kunststoffen ziet het dashboard er modern uit, dankzij digitale instrumenten en in de duurdere uitvoeringen een groot aanraakscherm van 10,25 duim, gekoppeld aan internetdiensten. De standaarduitrusting is voor alle versies verzorgd, ook op veiligheidsvlak.
Het onderstel van de i20 is zeker capabel en combineert een degelijke controle van koetswerkbewegingen met een goede filtering van wegoneffenheden. De uitrusting en aankleding die je in je i20 wilt, zal meteen ook de motorkeuze bepalen. De atmosferische 1.2 van 84 pk is er enkel voor het instapniveau; alle andere i20’s doen een beroep op de (ietwat luidruchtige) 1.0 T-GDi, al dan niet in combinatie met mildhybride ondersteuning en goed voor 100 of 120 pk. En met de 204 pk sterke i20 N lanceerden de Koreanen zowaar een kleine hot hatch op een moment dat alle andere constructeurs dit type auto opgeven.
Deze derde generatie van de Hyundai i20 mat zich een gewaagder en veel moderner kleedje aan. Met veel aandacht voor connectiviteit en veiligheid heeft de Koreaan de juiste troeven in handen. Jammer alleen dat het starre uitrustingsbeleid je verplicht om voor de duurdere versies te kiezen om van al dat fraais te kunnen genieten.